بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ؟!» امروز اولین روز از دومین ماه قمری یعنی ماه است که علماء طبق برخی از روایات اسلامی، مسلمانان را از انجام کارهای مهم در بعضی از روزهای آن، پرهیز داده و برای دفع آفات و بلایا در این ماه به دادن صدقه و خواندن دعا و قرآن، سفارش فراوان نموده‌اند. ❓حالا سؤال اینجاست که آیا واقعاً ماه صفر، نحس است؟ و باید برای رفع نحوست آن، کار ویژه‌ای انجام داد؟ ✅ در جواب به این سؤال باید عرض کنیم که آنچه معروف است اینست که «صفر» ماهی منحوس است و در چرایی نحس بودن آن، دلایلی از جمله: رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) و همچنین ورود کاروان اُسرای کربلا به شهر شام، شهادت حضرت رقیه (س) و همچنین وجود اربعین حسینی و نیز آغاز جنگ صفین و کشته شدن بیش از یکصد هزار نفر از مسلمانان در این جنگ را ذکر کرده‌اند؛ 👈در برخی روایات نیز، روزهای اول، دهم و بیستم ماه صفر را از ایام نحس شمرده‌اند و از سفرکردن در این روزها، مسلمانان را نهی نموده‌اند! (الحدائق الناضرة، ج۱۴، ص۴۰] همچنین در روایتی از حضرت امیرالمؤمنین (ع) آمده است: «در این ماه با رحلت پیامبر (ص) چیزی (از بشریت) قطع شد که با فوت هیچ اَحَدی، قطع نشده بود»، که اشاره به این موضوع است که در این ماه، وحی الهی بر بَشر قطع گردید، لذا شاید به همین دلیل نیز مسلمانان از این ماه به عنوان ماهی بَدیُمن یاد کرده‌اند. از دیگر پنداره‌های نحوست ماه صفر، وجود روایت بشارت دادن به خروج از این ماه توسط پیامبر اکرم (ص) است: «مَن بَشَّرَنِی‏ بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّهُ» (علل الشرایع، ١، ١٧۵) که البته فارغ از ضعیف بودن سند این روایت، می‌تواند وعده حضرت را، نه به دلیل تمام شدن ماه صفر که به دلیل بشارت به آغاز ماه ربیع الاول دانست. البته در بین اعراب نحوست این ماه ریشه تاریخی نیز دارد، چرا که آنها در سه ماه حرام یعنی ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم، جنگ و کشتار را حرام می‌داتستند و میان آن‌ها آتش‌بس برقرار بود؛ اما با شروع ماه صفر و تمام شدن ماه‌های حرام بسیاری از کینه‌ها، عداوت‌ها و دشمنی‌های در دل مانده آنها، باعث آغاز جنگ و خونریزی‌ها و بدبختی‌ها می‌شد و لذا اعراب، ماه صفر را ماه نحس و بدبختی می‌دانستند. ✍️ بر این اساس بسیاری از مردم، بدی و نحوست صفر را به دلیل وقایع و اتفاقات تلخ افتاده در این ماه دانسته‌اند؛ اما مسلماً سرایت دادن حُکم چند اتفاق و روز بَد در یک ماه به همه روزهای آن، قطعاً منطقی و درست نیست! لذا نمی‌توانیم از این نظر، میان ماه صفر و ماه‌های دیگر سال تفاوتی قائل شویم و از میان همه ماه‌ها، نحوست آن را تأیید نماییم. هرچند که این موضوع به معنای نفی روایات و اعمال ویژه این ماه و حُسن صدقه دادن؛ و همچنین انکار پاداش احسان و انفاق در این ماه نیست؛ زیرا مسلماً صدقه دادن و نیکی کردن در همه‌ی ایام سال نیکوست و در پیشگیری از حوادث ناگوار و شوم نیز تأثیری بسزایی دارد؛ چنانچه شیخ عباس قمی (ره) صاحب کتاب شریف مفاتیح الجنان در باب «اعمال ماه صفر» آورده است: «آگاه باش که برای رفع نُحوست و بدیمنی چیزی بهتر از صدقه دادن و خواندن دعاها و استعاذات وارده نیست و اگر کسی بخواهد از بلاهای نازله در ماه صفر محفوظ بماند، چنان‌که محدّث فیض و غیر او فرموده‌اند؛ هر روز «ده مرتبه» دعای زیر را بخوانید: «يَا شَدِيدَ الْقُوىٰ وَ يَا شَدِيدَ الْمِحالِ، يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ، ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِى شَرَّ خَلْقِكَ، يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ، يَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذٰلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنِينَ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ» https://eitaa.com/ROOZBARG