✅ در مورد حفظ خردسالان از افراط باید دوری کرد. 🔺مجبور کردن کودک به حفظ قرآن 🔺حفظ بیش از توان و ظرفیت کودک، 🔺آموزش ها و کلاس رفتن های رسمی و الزامی پیش از سن دبستان که اصلا سن آموزش رسمی نیست، 🔺روش های نامتناسب با سن کودکان و کپی برداری از روش های بزرگسالان، 🔺غفلت از اصل بودن بازی و سرگرمی برای بچه ها، 🔺و... ☝️همه باعث این دلزدگی ها میشوند.❌ ✅ سنین پیش از دبستان فقط سن ایجاد علاقه و انس هستند یعنی با توصیف و به نمایش گذاشتن مهربانی خداوند و صفات جمال او، محبت و عشق الهی را که فطرتا در درون کودکان هست رشد بدهیم که با این عشق خودشان به کلام خدا هم علاقمند میشوند و بعد فقط در حد ظرفیت و علاقه شان میتوانیم در مسیر حفظ آیات همراهیشان کنیم، ❌ نه آن که از دریچه یک حفظ الزامی و بیش از ظرفیت روحی کودک، عشق و اعتمادش به خداوند مهربان را هم خدشه دار کنیم. ✳️ پس مربیان عزیز، باید ایدئولوژی و روش ها را اصلاح و با شرایط سنی مخاطب هماهنگ کنند و از دریچه دید کودک و کودکانه وارد شوند و همان عشق فطری را در وجود کودک زنده کنند، چون که با کودک سروکارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد 🌀 باید با زبان کودکانه و در قالب شعر، بازی، گفتگو، داستان و..... کودکان را آموزش داد. ‼️حفظ را هم فقط به اندازه نشاط و علاقه خود کودک دنبال کرد، اگر رغبتی برای حفظ ندارد به هیچ وجه نباید مجبورش کرد. 💠 فقط می توان با جذابسازی مسیر و ایجاد فضای مطلوب و محبوب قرآنی و دینی در خانه، از جمله با بازی ها و قصه های قرآنی محافل قرآنی خانوادگی الگو بودن والدین در قرآن خوانی و حفظ و.... زمینه این انگیزه را در او فراهم نمود. http://Eitaa.com/amozesh_hefzequranekarim ══💝══════ ✾ ✾ ✾