📚نکات: 💢«سِدر» درختى است که سایه گسترده‌اى دارد. «مخضود» گیاهى که تیغ آن شکسته وبى‌خار باشد. «منضود» به معناى متراکم است، «مسکوب» یعنى ریزان همچون آبشار و «اتراب» یعنى همانند و هم‌سن وسال، مانند «ترائب» به معنى دنده‌هاى سینه که مشابه یکدیگرند. 🍃«طلح» جمع «طلحه»، به معناى درخت موز است. چنانکه در روایتى از حضرت على‌علیه السلام نیز به این معنا آمده است.(34) البتّه بعضى مفسّران، مراد از «طلح» را درخت امّ غیلان مى‌دانند که همان درخت اقاقیا مى‌باشد که داراى گلهاى بسیار خوشبو است.(35) 🍃گرچه «فُرُش» جمع «فراش» به زمین و مرکب و تشک و فرش و تخت گفته شده و «مرفوعة» به معناى نفیس و گرانبها مى‌باشد، چنانکه پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: در بهشت فرش‌هایى از ابریشم با رنگ‌هاى گوناگون روى یکدیگر قرار داده شده است.(36) ولى ظاهراً مراد از «فُرش» در اینجا، همسران و هم‌خوابگان و مراد از «مرفوعة»، ارزشمند بودن آنان به خاطر عقل و کمال و جمال است، چنانکه به دنبال آن مى‌خوانیم: «انّا أنشأناهنّ اِنشاءً» 🍃«عُرُب» جمع «عروب» به زنى گفته مى‌شود که خندان و طنّاز و عاشق همسر و نسبت به او فروتن باشد. «اصحاب الیمین» همان کسانى هستند که در آیه 8 به «اصحاب المیمنة» نامیده شدند. از آنجا که در قیامت نامه عمل خوبان را به دست راستشان مى‌دهند و اهل یُمن و سعادت شده‌اند، آنان را اصحاب یمین نامیده‌اند. 💢در روایتى مى‌خوانیم که پیامبرصلى الله علیه وآله به امّ سلمه فرمود: خداوند پیر زنان سفید موى مؤمن را در قیامت به صورت دخترکانى جوان و زیبا قرار مى‌دهد.(37) در پایان پاداش مقرّبان فرمود: «جزاء بما کانوا یعملون» تمام پاداشها و نعمت‌ها جزاى عملکرد آنان بود، ولى در این آیات، پس از نعمت‌هایى که براى اصحاب یمین بیان شد، جمله‌ى «جزاء بما کانوا» نیامده است، گویا همه اینها لطف الهى است. نعمت‌هاى دنیوى آفاتى دارد؛ ولى در بهشت و نعمت‌هاى بهشتى هیچ نقص و آفتى نیست؛ مثلاً: گیاهش تیغ دارد، ولى گیاه بهشت تیغ ندارد. «مخضود» سایه‌اش موقّت است، ولى در بهشت سایه درخت‌ها دائمى است. «ظل ممدود» میوه‌هاى دنیا یا نایاب است یا موسمى، ولى در قیامت میوه‌ها زیاد و دائمى و در دسترس همه و بدون ضرر و زیان است. «کثیرة، لامقطوعة و لاممنوعة» همسران در دنیا، گاهى متناسب نیستند، ولى در بهشت از هر جهت متناسبند، «أترابا» گاهى عاشق همسرشان نیستند، ولى در بهشت همه عاشقند، «عُرباً» گاهى بیوه هستند، ولى در بهشت همه باکره‌اند، «أبکارا» در یک کلام، همسران در قیامت، آفرینش جدیدى دارند. «انشأناهن انشاءً» چون انبیاى گذشته زیاد بودند، اوصیاى آن‌ها نیز زیاد بوده‌اند، لذا درباره‌ى تعداد مقرّبان فرمود: «ثلّة من الاوّلین و قلیل من الاخرین» مقرّبان از میان امت‌هاى گذشته بیش از مقرّبان این امّت است. 27) کافى، ج‌1، ص‌11. 28) زمر، 15. 29) مفاتیح الجنان. 30) واقعه، 90 و 91. 31) اعراف، 46. 32) رعد، 23 و 24. 33) یس، 58 . 34) تفسیر نورالثقلین. 35) تفسیر راهنما. 36) تفسیر نورالثقلین؛ کافى، ج‌2، ص‌97. 37) تفسیر نورالثقلین. 💢پیام ها: 1- اصحاب یمین در قیامت، جایگاه بس والا و اعجاب برانگیزى دارند. «و اصحاب الیمین ما اصحاب الیمین» 2- گرچه دانشمندان به برخى خواص برگ سدر پى برده‌اند، امّا در این‌که چه تأثیرى در هوا و محیط پیرامون خود دارد، نیاز به تلاش جدید دارد. «فى سدرٍ مخضود» 3- آب جارى و ریزان، سالم‌تر از آب ساکن و راکد است. «ماء مسکوب» 4- بهشت و نعمت‌هاى بهشتى، از قبل آفریده و آماده شده است. «أنشأناهنّ» 5 - بکارت و دوشیزه بودن همسران بهشتى، مستمرّ و دائمى است و گرنه تفاوتى با دنیا ندارد. «فجعلناهنّ ابکاراً» 6- هیچ گاه جهان از افراد خوب خالى نبوده است. «ثلّة من الاولین» 7- راههاى دستیابى به سعادت و رسیدن به قرب الهى، براى همه انسان‌ها در تمام دوران‌ها وجود داشته است. «ثلّة من الاولین و ثلّة من الاخرین» واقعة - 27 ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈