💢 مروری کوتاه بر
#نکات_تفسیری آیات سوره ال عمران ( آیات46 و 47 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋 وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلًا وَ مِنَ الصَّالِحِينَ«46»
🍃🌹(آن فرزندى كه به تو بشارت داده شد) در گهواره، (به اعجاز) و در ميانسالى (به وحى) با مردم سخن مىگويد و از شايستگان است.
📝نکته ها👇
🔷سخن گفتن در گهواره و پيشگويى از آينده، معجزهى است از حضرت مسيح. گفتگو در بزرگى، پيشگويى ديگرى است كه او تا بزرگى زنده خواهد بود. همان گونهكه خبر از شايستگى و وارستگى او نيز يك پيشگويى و بشارت است.
📝پیام ها🔰
🔶1- كسىكه مىتواند به مريم، بدون داشتن همسر فرزند دهد، مىتواند در گهواره، زبان كودك او را به سخن گفتن باز كند. «يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ»
🔶2- گاهى كه خدا بخواهد شخص پاكدامنى را باامدادهاى غيبى از اتهام پاك مىكند. «يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ»
🔶3- با اعجاز خدايى كودكى مىتواند پيامرسان الهى باشد. «يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ» چنانكه امام جواد و امام هادى و امام زمان عليهم السلام در كودكى به امامت رسيدند.
🔶3- آنجا كه خدا بخواهد، كودك همانند بزرگسالان سخن مىگويد. «فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلًا»
🔶4- از مادرى صالحه چون مريم، فرزندى مثل عيسى پديد مىآيد. «منالصالحين»
📚تفسير نور(10جلدى)، ج1، ص: 515
♡●♡●♡●♡●♡●♡●♡
🕋 قالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ لَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قالَ كَذلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ ما يَشاءُ إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ«47»
🍃🌹(مريم) گفت: پروردگارا! چگونه براى من فرزندى باشد، در حالى كه هيچ انسانى با من تماس نداشته است؟ خداوند فرمود: چنين است (كار) پروردگار، او هر چه را بخواهد مىآفريند. هرگاه اراده كارى كند، فقط به آن مىگويد: باش! پس (همان لحظه) موجود مىشود.
📝نکته ها👇
🔷ارادهى خداوند سبب پيدايش وآفرينش موجودات است و مىتواند بدون اسباب و وسيلهى مادّى نيز بيافريند. او سببساز و سببسوز است، گاهى تأثير چيزى را از آن مىگيرد و گاهى به چيزى اثر مىبخشد. پيدايش وبقا و آثار همه چيز بسته به اراده و خواست اوست.
📝پیام ها🔰
🔶1- ريشه سؤال و تعجّب، اگر انكار و لجاجت نباشد مانعى ندارد. «أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ» اولياى خدا نيز اراده خداوند در امور جهان را بر پايهى اسباب و علل طبيعى مىدانند و لذا اگر بشارت ويژهاى بر خلاف آن آمد، چگونگى آن را از خداوند مىپرسند.
🔶2- آفرينش خداوند از راه غير معمول، كار تازهاى نيست و عوامل طبيعى نيز منحصر در امور شناخته شده نيست. «كَذلِكِ»
🔶3- شرط آفرينش، ارادهى حتمى الهى است. «قَضى أَمْراً ... كُنْ فَيَكُونُ»
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_ال_عمران
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
@amozeshtajvidhefzquran
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯