💠نکاتی از آیات جزء پانزدهم ➖وَ إِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَهَا تَدْمِیراً ⚡️و هرگاه بخواهیم (مردم) منطقه‏ اى را (به کیفر گناهشان) هلاک کنیم، به خوش گذرانان آنان فرمان مى‏ دهیم، پس در آن مخالفت و عصیان مى‏ کنند، که مستحقّ عذاب و قهر الهى مى‏ شوند، سپس آنجا را به سختى درهم مى ‏کوبیم. ⚡️«اَمَرنا مُترفیها»، یعنى بزرگان قوم را فرمان به اطاعت مى‏دهیم، زیرا خداوند به فسق و گناه دستور نمى‏ دهد، بلکه به عدل و احسان فرمان مى ‏دهد. شیوه‏ هلاک کردن خدا به این نحواست که به اطاعت دستور مى‏ دهد، مرفّهان بى درد مخالفت مى‏ کنند و افراد عادّى هم از آنان پیروى مى‏ کنند، آنگاه قهر الهى بر همگان حتمى و محقّق مى‏ شود، و عذاب و غضب الهى فرا مى‏رسد. اراده‏ قهر خداى حکیم، براساس زمینه‏ هاى گناه و خصلت‏ هاى منفى ماست، و گرنه خداوند مهربان، بى‏ جهت اراده‏ هلاک قومى را نمى‏ کند. به فرموده‏ حضرت رضا (ع): اراده الهى در این آیه، مشروط به فسق ماست. 🔰پیامدهای آیه: ۱- یکى از شیوه‏ هاى قهر و کیفر الهى، رفاه زدگى و فرو رفتن در نعمت‏ هاست. «اردنا أن نُهلک قریة...» ۲- وجود مترفین در جامعه، زمینه ‏ساز قهر الهى است. «ففسقوا فیها فحقّ ...» ۳- سقوط اخلاقى و اجتماعى جامعه، به دست رؤساى مرفّه آنان است. «أمرنا مُترفیها ففسقوا» ۴- مرفّهان بى درد، پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا مى‏ایستند، چون رفاه، معمولاً سرچشمه‏ فساد است. «أمَرنا مترفیها ففسقوا» ۵ - مهلت دادن به نافرمانان، سنّت الهى است. «أمرنا، ففسقوا، فحقّ» ۶- تهدیدهاى الهى را جدّى بگیریم و خود را اصلاح کنیم، چون عامل اجراى تهدیدهاى الهى عملکرد خودماست. «ففسقوا فیها فحقّ علیها القول» ۷- بدون اتمام حجّت، عذاب الهى نازل نمى‏شود. «أمَرنا، ففسقوا، فحقّ، فدمّرنا» ۸ - قهر و عذاب الهى، شدید است. «فدمّرناها تدمیراً» ۹- همه چیز و همه کار با قدرت الهى انجام مى‏ شود. «اَردنا، نُهلک، أمَرنا، دَمّرنا» 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈