(آيه ٢) -و در اين آيه توجه به عالم صغير يعنى انسان مى‌دهد و در اين مورد به شگفت انگيزترين مسألۀ يعنى، آفرينش او از خاك و گل اشاره كرده و مى‌فرمايد: «اوست خدايى كه شما را از گل آفريد» (هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ) . از آنجا كه آفرينش انسان نخستين از خاك و گل بوده، درست است كه به ما نيز چنين خطابى بشود. سپس به مراحل تكاملى عمر انسان اشاره كرده مى‌گويد: «پس از آن مدتى را مقرر ساخت كه در اين مدت انسان در روى زمين پرورش و تكامل پيدا كند» (ثُمَّ قَضى أَجَلاً) . سپس براى تكميل اين بحث مى‌گويد: «اجل مسمّى در نزد خداست» (وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ) . و بعد مى‌گويد: «شما افراد مشرك (در بارۀ آفريننده‌اى كه انسان را از اين اصل بى‌ارزش، يعنى گل آفريده و از اين مراحل حيرت‌انگيز و حيرت‌زا گذرانده است) شك و ترديد به خود راه مى‌دهيد» (ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ) . موجودات بى‌ارزشى همچون بتها را در رديف او قرار داده، يا در قدرت پروردگار بر رستاخيز و زنده كردن مردگان شك و ترديد داريد. در اين كه منظور از «اجل مسمّى» و «اجلا» در آيه چيست؟ آنچه از آيات قرآن و روايات اهل بيت عليه السّلام استفاده مى‌شود اين است كه «اجل» به تنهايى به معنى عمر و وقت و مدت غير حتمى، و «اجل مسمّى» به معنى عمر و مدت حتمى است، و به عبارت ديگر «اجل مسمّى» مرگ طبيعى و «اجل» مرگ زودرس است. ولى به هر حال هر دو اجل از ناحيۀ خداوند تعيين مى‌شود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 575 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈