دل به هنر ده نه به دعوی پرست صید هنر باش به هر جا که هست هر که در او گوهر دانایی است در همه کاریش توانایی است منظور از هنر در ابیات بالا دانش، آگاهی و خرد است امورات در یک جامعه ی اسلامیه شیعی بايد دست عقلا، علما و خردمندان جامعه باشد خب چرا نیست؟؟ برای اینکه آنها را خودمان انتخاب می‌کنیم تا خودمان صاحب دانش و عقل و خرد مورد نیاز نباشیم چگونه قادر خواهیم بود چنين اشخاصی را انتخاب کنیم؟؟ اگر واقعا قصد و نییت ما حل مشکلات مختلف است اول باید ریشه ی هر مشکل را شناسایی کنیم و دقیقا از همان جایی که مشکلات شکل می‌گیرند چاره اندیشی کنیم علم و تخصص اگر به همراه پرورش عقل و خرد با اتکا به توصیه ها و راهنمایی دین نباشد خود آن علم و تخصص هم باعث آسیب های بزرگی به جامعه می‌شود که نمونه های اثبات شده ی آن را در کشورهای غربی شاهد هستیم، جوامعی پوچ و به بن بست رسیده که علائم فروپاشی این جوامع سالهاست نمايان شده است همه چیز از آن خداست ، علم و دانش نیز از آن خداست و او صاحب بی نهایت آن است پس او بهتر می‌داند کسب‌ علم و دانش هم تحت چه شرایطی می‌تواند برای بشر مفید باشد، کسب‌ دانش بدون پرورش عقل و خرد توسط دستورات، توصیه ها و راهنمایی های دین که توصیه ی خداست خود بزرگترین جهل است با شمایم مردمان روزگار جهلتان دیگر گذشته از شمار افتخارات شما علم شماست جهل خود را علم دانستن خطاست از آنجا که دین اسلام خصوصا مکتب شیعه دموکراسی ترین مکتب و جامعه در جهان است امورات مردم را به خودشان واگذار می کند این موضوع باعث رشد علمی ،عقلی و خرد جامعه با راهنمایی دین اسلام که خود برگرفته از دانش و علم خداست می‌شود و جامعه را به رشد مد نظر در این مکتب خواهد رساند حضرت علی علیه السلام دین بر مدار دانش می چرخد هر چقدر که جامعه آگاه تر، عاقل تر، خردمندتر با دانش و آگاهی و ایمان بیشتر باشد زودتر به مقصد تعریف شده در این مکتب خواهد رسید فکر می‌کنید ولایت فقیه در جامعه ی شیعی ۵۰ نفر عاقل و خردمند و عالم نمی‌شناسد که امورات را به آنها بسپارید؟؟ قطعا هستند و می‌شناسد، ولی اگر این کار را انجام دهد چه می‌شود؟؟ نتیجه روشن است، جامعه دیگر تلاشی برای بلوغ و سعادت خود نمی‌کند و فرقی با گله ندارد چون وقتی کارها خودبخود اصلاح شود جامعه به مسائل گوناگون اهمیت نمی دهد ولی هدف در یک حکومت اسلامی شیعی این نیست، هدف این است که شرایط مهیا شود و جامعه به بلوغ عقلی ، علمی، خرد، دانایی و سعادت دنیوی و اخروی برسد و این امکان پذیر نیست جز اینکه امورات به خود مردم سپرده شود عقلا، علما و خردمندان جامعه نیز که وظیفه ی هدایت جامعه را در مسیر درست دارند توسط همین جامعه انتخاب می‌شوند قبل از هر چیز اجزای این حکومت شیعی که فرد فرد همین جامعه هست بايد در مسیر درست قرار بگیرند ( خود سازی) این خودسازی چگونه محقق می‌شود؟؟ با کمک و هدایت عقلا، علما و خردمندان و خواست و تلاش خود افراد جامعه هر مقدار که از عقلا، علما و خردمندان در جامعه بیشتر اطاعت کنیم اشتباهاتمان کمتر و زودتر به یک جامعه ی متعالی خواهیم رسید و هر چقدر خود را از آنان بی نیاز تر بدانیم و خود رای و خودسرتر باشیم خطاهایمان بیشتر و دسترسی به هدف دورتر خواهد بود و نتیجه ی آن را هم داریم مشاهده می‌کنیم اگر دنبال راه نجاتیم فقط و فقط یک راه داریم و آن این است که به راهنمایی ها و توصیه ها و پند و اندرز های عقلا، علما و خردمندان جامعه توجه کنیم و از آنها اطاعت کنیم اخلاق و دستورات دینی را که آنها به ما نشان می‌دهند در اجتماع، کسب‌ و کار ،ازدواج، پوشش، فرهنگ، هنر، اقتصاد و تمام امورات به کار بگیریم و به آنها عمل کنیم نتیجه ی حاصله می شود یک جامعه ی عاقل، عالم، خردمند ، دانا و دارای ایمان وقتی گوش شنوایی نداشته باشیم و نگران انحرافات و گسترش محرمات در جامعه نباشیم و خودمان هم به هر طریقی در ترویج و گسترش آن سهیم و آلوده باشیم به جامعه ی متعالی و سعادت مند ختم می‌شود؟؟ اگر چنین فکر می کنیم و چنین انتظاری داریم تردید نکنید که نقص بسیار بزرگی در عقل داریم و آنچه نمايان است اثبات می‌کند که این نقص وجود دارد ، دلیل آن هم دغدغه‌های جامعه است، معیشت، تجملات، تمایل و علاقه نشان دادن به محرمات و میل به گسترش و ترویج امیال نفسانی توسط بخش بزرگی از جامعه خود بيانگر نقص و آسیب شدید وارد شده‌ به‌ عقل آنهاست و دلايل دیگر که مطلب را طولانی خواهد کرد مطلب نذر ظهور صاحب الزمان # ادرکنی ادرکنی ادرکنی