💠 نقش معنويت و اخلاق در الگوي اسلامي تعليم و تربيت اقتصادي
🌀چکیده:
بسیاری از کشورها اقدام به طراحی الگوی تعلیم و تربیت اقتصادی جهت بهبود سطح دانش اقتصادی دانشآموزان پیش از ورود به دانشگاه کردهاند. در بیشتر مدلهای تعلیم و تربیت اقتصادی، مدل نئوکلاسیکی رفتار اقتصادی عقلایی ترویج میشود؛ مدلی که منجر به بیشنهسازی سود مادی میگردد. اما گسترش منطق انتخاب عقلایی لذتمحور باعث به حاشیه راندن معنویت و اخلاق بهعنوان دو مورد از تعالیم ادیان الهی است. این مقاله بهدنبال تدوین الگوی اسلامی تعلیم و تربیت اقتصادی است که در آن معنویت و اخلاق نقشی محوری بازی میکند. براساس یافتههای پژوهش، الگوی اسلامی تعلیم و تربیت اقتصادی بهدنبال تقویت عقلانیت اخلاقی/معنوی در عاملان اقتصادی با استفاده از قواعد و سیاستهای اقتصاد اسلامی است. برای نمونه؛ نهاد زکات درصدد تزکیه پرداختکنندگان این مالیات اسلامی است؛ این در حالی است که مالیاتهای متعارف اجباری بوده و اهداف معنوی و اخلاقی را هدفگذاری نمیکنند. در مدل تعلیم و تربیت اقتصادی اسلام، توجه به درآمد حلال و طیب راهبردی برای تقویت عقلانیت معنوی در عاملان اقتصادی است. در این مقاله استانداردهای محتوایی برای الگوی تعلیم و تربیت اقتصادی اسلامی پیشنهاد میشود که در آن عناصر اخلاقی نقشی اساسی ایفا میکنند.
✍️ توکلی
https://eitaa.com/eqmoq2