#گزارش_جلسه
قسمت دوّم
۱۴۰۳/۷/۱۵
۱۴-در باب
#مضمون باید بدانیم اساسا شعر موضوع نیست بلکه نوع پرداخت موضوع است. در این باب
#دکتر_خرمشاهی بیان میکنند که مضمون گسترش دادن و پرداخت به موضوع است نه صرف خود موضوع.
۱۵-
#دکترشمیسا: تفاوت زبانی سبک خراسانی و عراقی خیلی کم است و اختلاف در رویکردهاست مثلا یکی از فراق و یکی از وصال میگوید.
۱۶-این نکته اساسی است که شاعر باید بداند در کجای
#تاریخ قرار دارد و وارث چه میراثی از گذشتگان است و قرار است چگونه این مسیر را ادامه بدهد و نیازهای برطرف نشده را رفع کند و کامل کنندهٔ پازل ادبیات و شعر باشد و نقش خود را بشناسد.
۱۷-
#ابتذال در شعر یعنی
#تکرار و شاعر باید از این نقص فاصله بگیرد. یکی از شاعران موفق در این زمینه
#عبدی_کوفی است که اشعاری مذهبی و ولایی دارد. و همچنین میشود به قصیدهٔ غدیریهٔ
#سیّداسماعیل_حمیری اشاره کرد.
۱۸-در زمینهٔ
#سنّتونوآوری مطالعهٔ پایان نامه مرحوم
#قیصر_امینپور پیشنهاد میشود و باید بدانیم که ما باید در مسیر و کامل کنندهٔ سنّت و امانتدار میراث گذشتگان باشیم.
۱۹-با دو نوع شعر یعنی شعر
#نثری و
#تفعیلی مواجه هستیم. و ایرادی که به برخی شاعران که در زمینهٔ شعر نثری قلم میزنند وارد است و در ایران به نام شعر سپید شناخته میشود این است که شعر تفعیلی /موزون/ را خیلی نخواندهاند و کار نکردهاند و از رتوریک در آن بی خبر هستند.
۲۰-ایرادی که به بسیاری از اشعار امروز وارد است این است که از عنصر ایقاعی که ما را به اقناع برساند محروم هستند.
۲۱-شعر
#سعدی نزدیک به نثر و نثرش نزدیک به شعر است و این ویژگی اوست. یکی از نکاتی که در باب
#سهلوممتنع باید بدانیم همین رعایت ساختار طبیعی کلام است که فعل و فاعل و مفعول سر جای خودشان باشند.
۲۲-انتخاب
#وزن در شعر برای
#تأثیرگذاری است و باید بدانیم آنگاه که زبان شعری ما قوی شد گاه عنصر
#عاطفه و
#خیال به تنهایی یا همراه هم میتواند به وجود آورندهٔ شعری برجسته باشد.
۲۳-از نشانهٔهای شعر خوب این است که مخاطب بتواند آن را از سر علاقه و به راحتی به دلیل تأثیرگذاری بالای آن
#حفظ کند.
۲۴-تناسب
#فرم و
#محتوا از نکات اساسی شعر است. قطعا
#حافظ در این زمینه در اوج است و در شاعران این روزگار هم میتوان به
#حسین_منزوی اشاره کرد که در برخی آثارش تناسب فرم و محتوا را به خوبی رعایت کرده است.
۲۵-استفاده از وزنهای مختلف قابل اهمیّت است و نباید تنها به وزنهای معروف مثل /مفعول و فاعلات و مفاعیل و فاعلات/ بسنده کرد.
۲۶-شعر در دو ساحت
#چینش و
#گزینش کلمه است. نظم ساحت گزینش است و شعر ساحت چینش و قابل اثبات است که نظم حتّی از شعر مهم تر است و حافظ در اوج شعریاش در اوج نظم نیز قرار دارد.
۲۷-برخی شاعران افرادی را به عنوان خواننده داشتنند که آنها اشعار شاعران را میخواندند و شاعر به شعر خودش گوش میکرده تا ایرادات زبانی و موسیقیایی آن را اصلاح کند.
https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2