»»» آیه ی روز : ************** (ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir ) فَاصْبِرْ عَلَىَ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىَ طه - ١٣٠ ‌پس‌ ‌بر‌ آنچه‌ مي‌گويند صبور باش‌، و پيش‌ ‌از‌ طلوع‌ آفتاب‌ و قبل‌ ‌از‌ غروب‌ ‌آن‌ پروردگارت‌ ‌را‌ تسبيح‌ گوي‌، و ‌از‌ ساعات‌ شب‌ و حوالي‌ روز ‌به‌ نيايش‌ پرداز، ‌باشد‌ ‌که‌ [‌از‌ الطاف‌ الهي‌] خشنود گردي‌. ************** نکته ها: خداوند در قرآن كریم، 19 مرتبه پیامبر صلى الله علیه وآله را به صبر، فرمان داده است. این آیه همچون آیه ى «واستعینوا بالصبر والصلوة»(155) پیامبر صلى الله علیه وآله را به شكیبایى و حمد وستایش پروردگار دعوت مى كند، وگرچه مخاطب این آیه ظاهراً پیامبرصلى الله علیه وآله است، امّا بدیهى است كه آیه جنبه عمومى دارد. بر طبق بعضى از روایات(156) و نظر برخى از مفسّرین، این آیه با نمازهاى یومیه و شبانه روزى تطبیق دارد و مراد از «اطراف النهار» نوافل روزانه است. ----- 155) بقره، 45. 156) كافى، ج 3، ص 444. ************** پیام ها: - توجّه به تدبیر خداوند و قانون مند بودن كیفر و عذاب و توجّه به سنّت هاى الهى، مقدمه ى صبر و تسبیح وتحمید است. «فاصبر» (با توجّه به آیات قبل) - صبر در امور باید به اندازه ى مشكلات باشد. «فاصبر على ما یقولون» - حمد و تسبیح الهى وسیله اى براى تقویت روحیه در مقابل لجاجت ها و تبلیغات دشمن است. «فاصبر - سبّح» - تنزیه خداوند از راه ستایش و حمد او است. «سبّح بحمد» - پیرایش از بدى ها بر آرایش به خوبى ها مقدم است. تسبیح بر تحمید تقدم دارد.«سبّح بحمد» - قرآن براى بیان زمان انجام تكالیف، از ابزار و معیارهاى طبیعى استفاده كرده است. «قبل طلوع... وقبل غروبها» - تسبیح و حمد الهى قبل از طلوع وغروب آفتاب اثر خاصى دارد. «قبل طلوع... و قبل غروبها» - اوقات خود را با یاد خدا پر كنیم تا زمینه اى براى سایر افكار باقى نماند. «قبل طلوع - قبل غروب - آناء اللیل - اطراف النهار» - شب، تنها براى استراحت و خواب نیست، باید بخشى از آن را به عبادت اختصاص داد. «و من آناء اللیل» - اگر ذكر خدا با سایر شرایط انجام شود، نتیجه بخش خواهد بود. «لعلّك»(157) - مقام رضا، بالاترین درجه ى تكامل است. «لعلّك ترضى» (تكامل داراى درجاتى است: اوّل: صبر «فاصبر»، دوّم: تنزیه خداوند «وسبّح... فسبّح»، سوّم: سپاس و ستایش پروردگار «فسبّح بحمد ربّك»، چهارم: رضا به قضاى الهى. «لعلّك ترضى») ----- 157) كلمه ى «لعلّ» به معناى آن است كه رسیدن به این غنچه، چند درصد است نه صد در صد و این به خاطر آن است كه یاد خدا به تنهایى كافى نیست، بلكه تلاش، وحدت، اخلاص و سایر شرایط باید جمع شود تا نتیجه صد در صد باشد. ************** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir