🔴 دلایل شب قدر بودن شب بیست و سوم... ➖نظریه این قلم بر این است که لیله القدر شب بیست و سوم ماه رمضان است و برای اثبات این نظریه دلایل و شواهدی وجود دارد. ➖گفتار صریح معصومین علیهم السلام گرچه در احادیث درباره لیله القدر، شبهای ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان مطرح است، ولی در همین روایات، هدایت به سمت شب بیست و سوم وجود دارد. ➖برخی روایات اعتبار شب بیست و سوم را افزایش داده است. سفیان بن سمط از امام صادق علیه‌السلام پرسید: امید می‌رود چه شبهایی از ماه رمضان لیله القدر باشد؟ امام پاسخ دادند: نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم. دوباره پرسید: مورد اعتماد از اینها کدام است؟ امام فرمودند: «شب بیست و سوم» 🌕 امام صادق علیه السلام درباره اعمال شب قدر فرمودند: شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم از ماه رمضان را غسل کن و در احیای این شبها کوشش کن. در ادامه فرمودند: «شب بیست و سوم شبی است که در آن هر امری بر اساس حکمت الهی تدبیر و جدا می‌گردد و در آن هیأت اعزامی به حج و آن چه از سال تا به سال آینده است، نوشته می‌شود. مستحب است در آن شب صد رکعت نماز گزارده شود و در هر رکعت سوره توحید (قل هو الله احد) قرائت گردد.» 🌕 همچنین امام باقر علیه‌السلام فرموده‌اند: «در شب بیست و سوم امید می‌رود شب قدر باشد.» ➖توجه عملی اهل بیت علیهم‌السلام به شب بیست و سوم نیز یادآور اعتبار بالای این شب است. به گفته امیرالمؤمنین علیه‌السلام پیامبر خدا شب بیست و سوم ماه رمضان تا صبح نماز گزارد، به گونه‌‌ای که در صورت او خاک و گل دیده می‌شدگ. ➖در احادیثی که مرتبط با شب بیست و سوم ماه رمضان است، چیزهایی که در شب قدر روی می‌دهد به این شب نسبت داده شده است. ➖پاداش عمل صالح در شب بیست و سوم در احادیث معصومین علیهم السلام اجر و پاداش و فضایل استثنایی برای شب بیست و سوم وجود دارد و این پاداش شگفت‌ انگیز راهنمای خردمندان و کنجکاوان به سوی درک زمان لیله القدر است. 🌕 ابوبصیر گفته است امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «هر کس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، به خدا سوگند او اهل بهشت است و در آن هیچ کس استثنا نشده است.» ⭕️ لیله الجُهَنی... حکایت و جریان شب جهنی نیز محققان را در کشف لیله القدری یاری می‌کند. عبدا... بن انیس انصاری اهل جهنه بود و آن به مرد جُهَنی معروف شد. او مطابق گزارش امام باقر و امام صادق علیهما‌السلام خدمت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله رسید و عرض کرد: خانه من دور از مدینه است و شتران و گوسفندان و غلامانی دارم، دوست دارم فرمان دهید شبی از ماه رمضان را به مدینه و مسجدالنبی بیایم و عبادت کنم. پیامبر او را نزدیک خود خوانده و در گوش او چیزی فرمودند و او از آن زمان به بعد، هر سال شب بیست و سوم رمضان به مدینه می‌آمد و سراسر شب در مسجد النبی عبادت می‌کرد و صبح می‌رفت؛ پس از این گفت و گو و مشاهده رفتار عبدالله انیس انصاری در شب بیست و سوم، این شب «شب جُهَنی» نامیده شد و لیله الجهنی نامی برای شب قدر گردید، به گونه‌‌ای که اصحاب امامان از زمان شب جُهَنی می‌پرسیده‌اند. 🌕 ابوبصیر گفته است، از امام صادق علیه‌السلام پرسیدم: جانم فدای شما! شب بیست و سوم لیله الجهنی است؟ امام پاسخ دادند: «این گونه گفته می‌شود!» 🌕 امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: «شب بیست و سوم از ماه رمضان، شب جهنی است که در آن بر اساس حکمت الهی هر امری تدبیر و جدا می‌گردد و در آن بلاها و مرگ ها و عمرها و روزی‌ها و قضاهای الهی و تمام آنچه خداوند تا چنان شبی در سال آینده پدید می‌آورد، ثبت می‌شود. پس خوشا به حال بنده‌ای که این شب را با رکوع و سجود احیا دارد.»