📜📜📜مروری بر مطالب مهم سخنرانی استاد رحیم پور با موضوع "مردم سالاری دینی"
♦️"سکولاریسم" عملا بعد از رسول اللّه(ص) شروع شد، زیرا در فقه اهل سنت برای هیچ خلیفه ای بعد از پیامبر(ص) قائل به نصب الهی نیستند.
♦️برخی از جریان های متحجر معتقدند ابواب فقهی "توقیفی" اند و نمیتوان باب های جدید فقهی برای مسائل مستحدثه(مثل بانکداری،سینما و..) باز نمود که همین امر، به تقویت سکولاریسم کمک می کند.
♦️برخی مسائل از لحاظ فقه حکومتی یا فقه فردی، احکام متفاوتی دارند(مثلا:طبق فقه فردی، منبع نفتی نهفته در زیر ملک شخصی یک نفر متعلق به خود اوست؛اما، در فقه حکومتی چون به مصالح جامعه در افق آینده توجه می شود، این منبع زیرزمینی از شمول مالکیت خصوصی خارج می شود)
♦️ولایت "مطلقه" فقیه به معنای دیکتاتوری نیست بلکه به این معناست که ولی فقیه می تواند در شرایط خاص، بین دو حکم شرعی که باهم تزاحم پیدا کرده اند و از راه قوانین و سازوکارهای عادی قابل حل و فصل نیستند، "اهم" و "اقوی" را انتخاب کند،تا زمانی که شرایط عادی مجددا بازگردد.
♦️زمان و مکان دو عنصر تاثیرگذار در "فقه" هستند،بنابراین با توجه به تغییر شرایط و زمان، حکم یک مسئله شرعی، می تواند تغییر یابد و چنان چه با تغییر "موضوع"، حکم آن مسئله عوض نشود یک بدعت اتفاق" نیفتاده" است(مثلاً:اگر کسی را به قتل تهدید کنند و او را مجبور به شرب خمر کنند، در اینجا نوشیدن شراب نه تنها حرام نیست بلکه واجب نیز می شود)
♦️برخی فکر می کنند معنای تغییر احکام در گذر زمان،این است که حرام ها، حلال شده اند و در نتیجه، جهنمی ها می توانند از دیوار جهنم بالا بیایند و به بهشت امیدوار شوند!
♦️همه ی روش های عقلی و تجربی که در جهت تامین مصالح افراد و جامعه عمل کنند، "مشروع" اند، و نیازی نیست که حتما در نص صریح آیات و روایات آمده باشند(مثلا:پیامبر(ص) در حالی با حفر خندق در جنگ احزاب موافقت کرد که این تاکتیک متعلق به ایرانیان زرتشتی بود و در نص قرآن هم وجود نداشت)
♦️وهابی ها و اخباریون معتقدند همه چیز حرام است مگر مواردی که "نص خاص" دارند!
♦️حضرت علی(ع) با اینکه از نصب خاص الهی برخوردار بود اما در عین حال، مردم را دعوت به امر به معروف و نهی از منکر نسبت به خودش، می کرد و این کار را نه تنها حق مردم بر حاکم بلکه حق حاکم بر مردم می دانست.
♦️پیامبر(ص) در اولین روزهای حضورشان در مدینه، فرمودند:"هرکس صدای مظلومی را به گوش من برساند، در بهشت همنشین من خواهد بود".(امروزه رساندن صدای مظلوم به گوش حاکم، از طریق تکنولوژی ها و هنرهای جدید مثل:اینترنت،سینما،تلفن و...انجام می شود، و این کار به معنای بدعت نیست، بلکه تامین همان مصلحت به کمک ابزار جدیدتر و پیشرفته تر است)
♦️در نص قرآن، قواعد فقهی استخراج نشده زیادی وجود دارد که همت حوزویان در این زمینه را می طلبد.
♦️"جمهوریت" جزء "اسلامیت" است و در عرض آن قرار ندارد.
♦️قوانین اجرایی مصداق "تشریع" نیستند و اگرهم باشند در حوزه "منطقة الفراغ" تعریف می شوند که در آن جا خود شارع حکم ترخیص داده است.
♦️اختلاف میرزای نائینی و شیخ فضل الله در مسئله مشروطه، یک اختلاف بر سر تشخیص "مصداق" بود و اختلاف "مفهومی" نداشتند(میرزای نائینی معتقد بود تغییر حکومت قاجار به مشروطه، دفع "افسد" به "فاسد" است، اما شیخ فضل الله اعتقاد داشت مشروطه "غیرمشروعه" و "لائیک" فساد بیش تری نسبت به حکومت پادشاهی قاجار دارد)
♦️در دوران معاصر، اولین بار، امام خمینی(ره) بود که باب امر به معروف و نهی از منکر را به رساله ها بازگرداند(مدت های طولانی این حکم قطعی شرعی، مغفول واقع شده بود)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📗📗عنوان سخنرانی:جمهوری فضیلت؛ طرح "مصلحت" ذیل "شریعت"-جمود بر "لفظ" یا عدول از "معنا"؟-به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان
📘📘تاریخ پخش:جمعه، 28 تیرماه 1398-برنامه طرحی برای فردا-شبکه یک
@masaf_raefipour2