⭕️ واردات خودرو مستعمل هیچ منفعتی ندارد/خودروهای کارکرده بدون هیچ نوع ضمانتی فروخته می­‌شوند/ مصرف‌­کننده باید هزینه­‌های گزاف تعویض قطعات راپرداخت کند ✍ سیدمصطفی آقامیرسلیم، نماینده مجلس 🔹مطرح­‌کنندگان موضوع واردات خودروی مستعمل، مهمترین علت افزایش قیمت خودرو را فشار تقاضا بر عرضۀ خودرو در بازار می‌­دانند و بهترین راه­‌حل تنظیم بازار را با توجه به قیمت خودروی مستعمل نسبت به خودروی نو، ورود آن به کشور و کاهش سطح عمومی قیمت خودرو اعم از کارکرده و نو عنوان می­‌کنند. 🔹تقاضای فعلی به دلیل سیاست­‌گذاری­‌های نادرست، قیمت­‌گذاری دستوری و مداخلۀ نهادهای دولتی و فشار دولتی بیش از ظرفیت بر یک صنعت تحریم شده، بوده است که باعث شده است علاوه بر برهم خوردن تعادل بازار، خودرو به عنوان کالایی سرمایه­‌ای تلقی گردد و مردم نیز به این صنعت به عنوان محملی برای قرعه­‌کشی و انتفاع مالی نگاه ­کنند. 🔹مع­‌الاسف وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در توجیه و دفاع از قانون و آئین­‌نامۀ واردات بیان نمودند که "چون نیاز کشور 1.4 میلیون دستگاه است و خودروسازان قادر به تولید این اندازه خودرو نیستند، لذا کسری فوق را از محل واردات جبران می­‌نمائیم". این در حالی است که تولید خودرو در کشور در سال 1401 به حدود 1.4 میلیون رسیده است و در سال 1402 بیش از تعداد مذکور تولید خواهد شد. 🔹تجربۀ واردات کامیون­‌های دست دوم نشان داد واردات اینگونه خودروها نه تنها باعث کاهش قیمت نگردید بلکه باعث افزایش قیمت در تمامی بازارهای خودروی نو و کارکرده شد 🔹قیمت خودروهای مستعملی که دارای استاندارد موردقبول کشور باشد، حدودا معادل 12 هزار دلار است که با قیمت رسمی دلار و هزینه‌­های حمل و عوارض قیمت خودرو به حدود 800 میلیون تومان بالغ خواهد شد که این قیمت برای خودروی مستعمل که هزینه­‌های تعمیر و نگهداری مضاعفی خواهد داشت، غیرقابل قبول برای بخش عمده‌­ای از مردم با سطوح درآمدی متوسط و پایین خواهد بود. 🔹با احتساب برنامۀ وزارت صمت برای واردات حداقل 100،000 خودروی مستعمل، 2/1 میلیارد دلار موردنیاز است. عملاً این هزینۀ ارزی در وضعیت فعلی ارزی کشور، هیچ ارزش افزوده‌­ای برای کشور ندارد 🔹با این مقدار ارز، دولت می‏تواند با تکیه به زیرساخت‌­ها و ظرفیت‌­های موجود در کشور، سرمایه‌­گذاری­ لازم را در حوزه­ های میان بخشی صنعت که نیاز صنعت خودرو در آن بخش دارای صرفه اقتصادی نیست و عمدتاً در حوزۀ محصولات با فناوری پیشرفته است، رونق بخشد تا کشور را در این حوزه‌­ها مستقل نماید. 🔹هیچ یک از کشورهای تولیدکنندۀ عمدۀ خودرو در جهان سیاست واردات خودرو مستعمل را اتخاذ نکرده‌­اند به عبارت دیگر واردات خودروی مستعمل با سیاست توسعۀ صنعت خودرو در کشور مغایرت دارد و معمولا کشورهایی که در برنامه­‌های بلندمدت خود در نظر دارند که به یک تولیدکنندۀ عمدۀ خودرو در جهان تبدیل گردند، هیچ­گاه با واردات خودروی مستعمل موافقت نکرده‌­اند. 🔹در ایران براساس هدف­گذاری انجام شده در سند چشم­‌انداز افق 1404 تولید 3 میلیون خودرو هدف­گذاری شده است. بنابراین کشوری که چنین سیاستی را دنبال می­‌کند هیچگاه نباید به دنبال واردات خودرو مستعمل باشد و باید تمام سرمایه و منابع خود را صرف افزایش تولید و دستیابی به اهداف تعیین شده نماید. 🔹به دلیل تحریم و عدم حضور نمایندگان شرکت­‌های تولیدکنندۀ خودرو زیرساخت‌­های لازم برای ارائه خدمات پس از فروش انواع خودرو خارجی قابل قبول نیست. 🔹آیا واردات خودروی مستعمل پس از گذشت 4 سال بسیار سخت به صنعت بویژه صنعت خودرو، این علامت را به کشورهای تحریم­‌کننده نمی­‌دهد که تحریم‌­های ایشان اثر خود را گذاشته و آیا این امر باعث تحقیر ملت ایران برای استفاده از کالای مستعمل ایشان نمی‌­شود؟