▪️یادداشت سردبیر سقوط بوئینگ 737 اوکراینی به طور مرسوم درفرودگاه های تهران پروازهای ورودی از سمت شرق و پروازهای خروجی پس از تیک آف به سمت غرب حرکت میکنند. کافیست فقط یک بار تصادفی هم که شده این پروازها را زیر نظر گرفته باشید تا به این مهم پی ببرید. یکی از سوالهای مطرح شده این است که چرا هواپیمای تهران - کی اف باید در شرق تهران سقوط کند؟ این هوپیما با باک و مخازن پر سوخت حدود 6 دقیقه پس از تیک آف با زمین برخورد کرده و متلاشی میشود! از نظر تکنیکی یک هواپیما با چنین میزان سوختی یک بمب متحرک است. در صورت برخورد یک موشک یا انفجار در عرض چند ثانیه در هوا منفجر و متلاشی میشود. کافیست که فیلمهای مربوط به حوادث مشابه مرور شود تا این موضوع روشن گردد. در کانال ما بارها تصاویری مستند از برخورد یک پرنده با هواپیما و خسارات به جای مانده را مشاهده کرده اید. اینک این سوال پیش میاید که چطور ممکن است یک هواپیما با آن میزان سوخت هدف حمله موشک قرار بگیرد و با شیبی ملایم به زمین برخورد کند؟ در حالی که با توجه به ادعای اصابت موشک به آن بایستی همان لحظه مخازن سوخت آن که در بالها قرار دارند منفجر شده و هواپیما در آسمان متلاشی شود. شما را ارجاع میدهم به تصاویری که از بال هواپیمای ساقط شده در دسترس است. عامل بعدی آتش گرفتن موتور و شدت حرارت آتش و آسیب زدن به ادوات روی بال و خود بال هواپیما یا انفجار موتور هواپیما و بعد انفجار آسیب جدی به بال و قسمت مهم بدنه هواپیما به وجود میاورد و قطعات جدا شده پوسته موتور و پره ها میتواند با توجه به سرعتی که دارد خود موجب آسیب رسیدن به بدنه هواپیما شود. نکته قابل توجه در فیلم منتشر شده این است که چرا چراغ های پوزیشن لایت هواپیما روشن نیست و این مورد هم باید لحاظ شود و توضیح داده شود که چرا این اتفاق افتاده است. نکته بعدی اینکه در همان مکان و در همان زمان هواپیماهای دیگری هم در حال پرواز بوده اند و چرا باید هواپیمایی مورد هدف قرار بگیرد که مسافران آن نوابغ ایرانی و هواپیما متعلق به یک شرکت اوکراینی است. از نظرما عامل موشکی نمیتواند باعث سقوط شده باشه چرا اگر موشکی به هواپیما برخورد میکرد ابعاد لاشه هواپیما با ابعاد بزرگتری مشاهدا میشد مثل قسمت دم هواپیما و اجساد با وضعیت سالم پیدا میشد؛ از آنجا که داخل هواپیما به دلیل هوای فشرده ای که سیستم پرشیرایز ایجاد میکند، در صورت اصابت موشک به صورت آنی هواپیما منفجر شده و اجساد پراکنده میشوند. جدای از اینکه بوئینگ 737 تا کنون سقوطهای زیادی داشته و جان بسیاری از انسانها را در سرتا سر زمین گرفته لازم است این نکته یادآوری شود که لیست تمام پروازهای مسافری و تجاری در اختیار قرارگاه پدافند قرار میگیرد و پدافند از پروازها مطلع است. چطور میشود که این همه فیلم و آن تصویر از سیکر موشک پدافندی تور به یکباره منتشر میشود! این موضوع چنین سوالی را در ذهن به وجود میاورد که آیا این ها از قبل برنامه ریزی شده است!؟ درخواست ما این است، اگر خطای انسانی از هر طرف وجود داشته چه خلبانان طرف اوکراینی و یا در احتمال تقریبا بعید پدافند ما موجب سقوط شده این موضوع باید شفاف و روشن تحت بررسی قرار گرفته و نتایج آن اعلام شود. جا دارد در آخر یک موردی را نیز یادآوری کنم، به گزارشی که مربوط به یک سال پیش و عملکرد شرکت پروازی اوکراینی است دقت کنید: دو ماهی میشود که شاهد over شدن (سنگین شدن هواپیما و تخیله بار مسافران) پرواز اکراینی PS " هستيم که هر سری حدود چهل تا هشتاد چمدان مسافر، جا می ماند. بعد از تکرار این حرکت متوجه شدیم که سوخت در اکراین سه و نیم دلار میباشد ودر تهران یک دلار و درنتیجه خلبانهای اکراینی طبق درخواست مقام بالاتر خود، سوخت هواپیما را در ایران فول مى زنند تا سود اين پرواز براى اوكراينى ها دوبله باشد. با توجه به مسبوق به سابقه بودن این حرکت از سوی اوکراینیها و اینکه Overweight شدن آن هم در هواپیماهای سنگین، یکی از عوامل اصلی وا زدگی موتور و انفجار موتور به علت فشار زیادی به موتور در هنگام پرواز است باید این نکته را هم در نظر گرفت. به هر روی ما هم مانند تمام مردم ایران از این حادثه تلخ و ناگوار بسیار ناراحت و اندوهگین هستیم و میخواهیم هر چه زودتر یک گزارش کامل و جامع در اختیار همگان قرار بگیرد. @armyir