پیشنهاد مطالعه:👇 https://ensani.ir/fa/article/437784/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%DB%8C%D9%8E%D9%85%D9%92%D9%84%D9%8E%D8%A3%D9%8F-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%D9%8F-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%92%D8%A3%D9%8E%D8%B1%D9%92%D8%B6%D9%8E-%D9%82%D9%90%D8%B3%D9%92%D8%B7%D8%A7%D9%8B-%D9%88%D9%8E-%D8%B9%D9%8E%D8%AF%D9%92%D9%84%D9%8B%D8%A7-%DA%A9%D9%8E%D9%85%D9%8E%D8%A7-%D9%85%D9%8F%D9%84%D9%90%D8%A6%D9%8E%D8%AA%D9%92-%D8%B8%D9%8F%D9%84%D9%92%D9%85%D8%A7%D9%8B-%D9%88%D9%8E-%D8%AC%D9%8E%D9%88%D9%92%D8%B1%D8%A7%D9%8B-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B5%DB%8C%D9%81-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%A7-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1 👌 آیا عدالت خواه شدن مردم، شرط ظهور منجی جهانی است؟ 🌷چکیده مقاله بالا (همراه اضافات تبیینی):👇🌷 در روایات متعددی از پیامبر و ائمه، عبارت «...یَمْلَأ اللهُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؛ ترجمه: «... مردی از اهل بیت من مبعوث خواهد شد. دنیا را پر از عدل و داد می‌کند همانطور که پر از ظلم و جور شده باشد»؛ 👈در وصف جهان قبل از ظهور امام زمان علیه السلام وارد شده است . که البته اگر عبارت مذکور مورد دقت و بررسی قرار نگیرد، می تواند دست مایه بسیاری از سوء برداشت ها و انحرافات شود. بررسی ها نشان می دهند که ظهور بر «امتلای ظلم» (پر شدن جهان از ظلم) متوقف نیست و مهم تر از علایم، شروط ظهور است؛ ظهور، شرایطی دارد که «اقبال عمومی» از جمله آن ها است. این "اقبال عمومی" (به عنوان یکی از شروط تحقق ظهور) به دوصورت می تواند اتفاق بیفتد: حالت اول، این که بشر با اقبال معرفتی و کسب آمادگی، طالب منجی میشود و فرج رخ می دهد؛ حالت دوم، این که بخاطر سخت شدن شرایطش، اقبال اضطراری پیدا کند و درنتیجه به منجی طلبی کشیده شود. بنابراین، این عبارت، "فقط نوعی خبر از آینده" است که بشر راه دوم را خواهد پیمود و لذا دچار ظلم زورگویان عالم می شود. _نه اینکه پر شدن زمین از ظلم انسانها، شرط تحقق ظهور یا جبر و تقدیر الهی باشد _ توضیح بیشتر، اینکه در تفسیر این دسته روایات، افراد مفسر بر دو دسته اند: ۱)‌ دسته ای بر این باورند که پر شدن زمین از ظلم، امری ناگزیر و تقدیر شده است و به اختیار و نوع تعامل بندگان با ظالم و اقبال یا عدم اقبال عمومی به ظهور بستگی ندارد. بنابراین هر نوع اقدام اصلاحی و حرکت مبارزاتی با استکبار و ظالم برای اصلاح مفاسد فایده ندارد بصورت طبیعی، زمین پر از ظلم و جور می شود و امام زمان می‌آیند. ۲) دسته دیگری بر این عقیده اند که وقتی اقبال عمومی صورت گیرد، همه اهل زمین عدالت‌خواه و استکبارستیز بشوند، آن‌وقت زمین پر از ظلم و جور می‌شود. با این توضیح و استدلال که اگر مردم، استکبار و حاکمیت ظلم را قبول کردند، خودشان جزو ظالمین هستند و دیگر ظالم با آنان کاری ندارد اما وقتی مردم اهل قیام شوند و به پیروی از حکم آزادگی و انسانیت، استکبارستیز و ظلم ستیز شوند، مستکبر و ظالم، این مردم را تحمل نمیکند ، می‌کشد و تشکیلات انها را براندازی میکند، اینگونه میشود که به تدریج محتوای این روایات محقق میشود یعنی با اختیار و نوع تعامل مردم در ظلم ناپذیری، زمین از ظلم و جور پر می‌شود و اقبال عمومی مردم جهان _به عنوان یکی از شروط ظهور منجی جهانی_ محقق میشود. شما مطالعه کننده این نوشته، جزو کدوم دسته اید؟ بنده قول دوم را مستدلّ و قابل قبول میبینم. اینکه اقبال عمومی، از شروط ظهور است پس مردم با ظالم همراهی نمیکنند و بی تفاوت نیستند بلکه در مقابل ظالم مقاومت میکنند و اینگونه از ظهور منجی استقبال میکنند. شما اگر قول اول (بی تاثیر بودن نحوه تعامل مردم جهان با ظلم ظالمین) را میپذیرید، استدلالتون چیه؟