روزمان را با قرآن آغاز کنیم ❎مرزبندی صحیح و صریح با جبهه‌ی دشمن از شاخصه های جبهه مومنان انقلابی است [سوره آلعمران (3): آيه 146] وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ (146) و چه بسيار پيامبرانى كه همراه آنان خداپرستان بسيارى جنگيدند، پس براى آنچه در راه خدا به آنان رسيد، نه سستى كردند و نه ناتوان شدند و تن به ذلّت ندادند و خداوند صابران را دوست دارد. 🌷🌷نكتهها: «رِبِّيُّونَ» جمع «ربى» بر وزن «ملّى» به كسى گفته مىشود كه ارتباط و پيوند او با خدا محكم و در دين، دانشمند و مقاوم و با اخلاص باشد 🌺🌺پيامها: 1- تاريخ انبيا همراه با مبارزه است. «وَ كَأَيِّنْ ...» 2- هنگام احساس ضعف، از زندگى راد مردان تاريخ و مقاومت آنان درس بگيريد. «وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ» 3- جنگ و جهادى حقّ است كه زير نظر رهبر الهى باشد. «قاتَلَ مَعَهُ» 4- تعداد مجاهدان عالم و عارف در تاريخ بسيار است. «كَأَيِّنْ»، «رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ» 5- گرچه همهى مجاهدان عزيزند، ولى رزمندگان عارف و عالم حساب ديگرى دارند. «رِبِّيُّونَ» 6- ايمان به خدا، سرچشمهى مقاومت است. «رِبِّيُّونَ»، «فَما وَهَنُوا» 7- مشكلات نبايد عامل سستى و ضعف شود، بلكه بايد عامل حركت و تلاش جديدى گردد. «فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ» 8- آنچه به انسان روحيّه مىدهد و تحمّل مشكلات را آسان مىكند، در راه خدا بودن آنهاست. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 9- فشارها، مردان خدا را وادار به تسليم نمىكند. «وَ مَا اسْتَكانُوا» 10- هر چند در بدر پيروز شديد، ولى راه آيندهى شما مسلمانان، راه جهاد و مبارزه است، پس بايد صبور و مقاوم باشيد 11- رزمندگانِ بصير، نه از درون روحيّه خود را مىبازند «فَما وَهَنُوا» و نه توان رزمى خود را از دست مىدهند «وَ ما ضَعُفُوا» و نه در اثر فشارها تسليم مىشوند. «وَ مَا اسْتَكانُوا» 12- انجام وظيفه و پايدارى بر حقّ مهم است، پيروز بشويم يا نشويم. آيه مىفرمايد: «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ» و نفرمود: «يحب الفاتحين» 🌹🌹بیانات امام خامنه ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری۱۳۹۲/۱۲/۱۵ یک وظیفه‌ی دیگری که من اینجا یادداشت کرده‌ام که همیشه باید مورد نظرمان باشد بخصوص امروز، وظیفه‌ی مرزبندی صحیح و صریح با جبهه‌ی دشمن است؛ مرزبندی. آیه‌ی شریفه میفرماید: قَد کانَت لَکُم اُسوَةٌ حَسَنَةٌ فی اِبراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَهُ اِذ قالوا لِقَومِهِم اِنّا بُرَءآؤُا مِنکُم وَ مِمّا تَعبُدونَ مِن دونِ الله کَفَرنا بِکُم وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ العَداوَةُ وَالبَغضآءُ [ابداً] حَتّی‌ تُؤمِنوا بِاللهِ وَحدَه. قرآن فقط تاریخ نگفته، تصریح میکند که این اسوه‌ی حسنه‌ای است برای شما - قَد کانَت لَکُم اُسوَةٌ حَسَنَةٌ فی اِبراهیم - یعنی باید این‌جوری باشید، مرزبندی باید بکنید. مرزبندی به معنای این نیست که ما رابطه‌مان را قطع بکنیم؛ توجه بکنید، مغالطه نکنند که شما میگویید ما با همه‌ی دنیا دشمنیم؛ نه، مرزبندی کنید، مرزها مخلوط [نشود]. مثل مرز جغرافیایی؛ در مرز جغرافیایی شما بین کشور خودتان و کشورهای اطرافتان مرز معین میکنید؛ معنای این مرز این نیست که شما نمیروید آنجا، آنها نمی‌آیند اینجا؛ معنای این مرز این است که هر رفت‌وآمدی منضبط خواهد بود. معلوم باشد کِی میرویم، چه کسی میرود، چه‌جور میرود؛ چه کسی می‌آید، کِی می‌آید، چه‌جور می‌آید، چرا می‌آید؛ مرزبندی در مرزهای جغرافیایی این‌جور است؛ در مرزهای عقیدتی هم همین‌جور است. در همین آیه‌ی شریفه، بعد از آنکه خدای متعال این اسوه‌ی حسنه را و عمل ابراهیم را بیان میفرماید، بعد میفرماید: اِلّا قَولَ ابراهیمَ لِاَبیهِ لَاَستَغفِرَنَّ لَک؛یعنی این مرزبندی، مانع این نیست که ابراهیم به پدرش بگوید که من به تو ترحم میکنم، برای تو استغفار میکنم؛ اینها همه هست. بنابراین معنای مرزبندی این است که مشخص باشد ما چه کسی هستیم، شما چه کسی هستید. 🇮🇷کانال اساتید انقلابی https://eitaa.com/asatid_enghelabi