✅نقدی بر یک ادعا در مورد ولایت فقیه «بخش اول» ✍ یکی از نویسندگان و پژوهشگرانی که از گذشته های دور او را می شناسم ، اخیراً یادداشتی را در فضای مجازی منتشر کرده است که جای تامل دارد .ایشان طرفداران ولایت فقیه را سه دسته می داند و می نویسد : « مواضع عملی معتقدان و یا حامیان را می توان به سه دسته تقسیم کرد: الف: عصمت گرایان . آنان که ولی فقیه را در جایگاه امام معصوم و حتی بالاتر یعنی رسول الله (ص) و یا خدا می نشانند و برای او عصمت قائلند. ب: سلطنت گرایان . آنان که ولی فقیه را در جایگاه سلطنتی و شاه می نشانند و حاکم یا شاه را سایه خدا یا ظل الله می دانند. و فرمانش را مطاع می دانند حتی اگر از روی هوا و هوس باشد. ج: عدالت گرایان .آنان که ولی فقیه را حاکمی عادل ( و نه معصوم و نه مستبد) ،می دانند. » در ادامه برای هریک از رویکرد ها، صفات و گفتمانهایی را معرفی کرده و نتیجه می گیرند که رویکرد سوم رویکرد صحیح است لذا ولی فقیه جایز الخطا است و مردم هم می توانند وی را نقد کرده و از وی انتقاد کنندو... 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔴در این زمینه نکاتی را متذکر می شوم : 🔸1-به نظر می رسد نویسنده محترم دو نظر اول( عصمت گرایی و سلطنت گرایی) را همراه با اغراق معرفی کرده است تا نظر سوم( عدالت گرایی) که دیدگاه خودشان است را به کرسی بنشانند . 🔹2- در جامعه و در عالم واقع قائلین به «عصمت» یا «سلطنت»وجود خارجی ندارند و این دیدگاه از سوی هیچ فرد یا گروهی، در حد یک نظریه مطرح نشده و یا در عمل اجرایی نشده است .نویسنده نیز هیچ منبع ، سند یا شخصی را معرفی نکرده است . 🔸3- نویسنده در ابتدا گفته اند: « در اینجا نمی خواهم به بحث منکران و مواضع مخالف یا معاند آنها وارد شوم» . هرچند انتظار می رفت با توجه به خاستگاه ایشان، (در هنگامه ای که هجمه های فراوانی علیه رهبری و ولایت فقیه صورت می گیرد) در صدد پاسخ به مخالفین و منکران بر می امدند ولی اصلا انتظار نمی رفت، به تایید ضمنی نظرمخالفین بپردازند .عصت گرایی ولی فقیه، تهمت و بهتانی است که معاندین به پیروان ولایت فقیه می زنند. همچنان که وهابی ها تهمت شرک و خدا پنداری ائمه(ع) را به شیعیان می زنند . 🔹4- دیدگاه هایی که در جامعه قابل شناسایی و مشاهده است ، نظریاتی است که از سوی «موافقین تقلیل گرا» مطرح شده و می شود . برخی از آن ها را می توان با این عناوین معرفی کرد : ♦️الف: قانون گرایان :که ولایت فقیه را نه از روی اعتقاد بلکه بخاطر وجود آن در قانون اساسی و در محدوده اختیارات مصرح در آن می پذیرند.( علی مطهری) ♦️ب: زینت گرایان: این گروه، شان ولی فقیه را در حد تشریفات و یا حداکثر در حد پاپ یا ملکه قبول دارند .( حجاریان و بسیاری از اصلاح طلبان) ♦️ج: جبر گرایان : برخی نیزچون در شرایط فعلی جایگزین بهتری برای ولی فقیه و نظام ولایت فقیه سراغ ندارند آن را از روی جبر و اکراه تحمل می کنند و برای ارائه طرح جایگزین تلاش می کنند. ( تاج زاده و حزب مشارکت) ♦️د: انحصار گرایان: عده ای نیز ولایت فقیه ، مشروط به اینکه مصداق آن منحصراً از طیف و جناح خودشان باشد، را قبول دارند. ( مجمع روحانیون و سید حسن خمینی ) 5- آنچه نویسنده محترم تحت عنوان دیدگاه « عدالت گرایان» مطرح کرده اند، در طیف تقلیل گرایان می توان جای داد . عدالت فقط یکی از «صفات» و به تعبیر بهتر، یکی از «شروط» ولی فقیه است. از نظر شیعه، وجوب اطاعت از ولی فقیه نه صرفاً بخاطر عدالت و سایر شرایط و صفات وی، بلکه به خاطر « نیابت» از امام معصوم(ع) است. عدالت شرطی است که برای مراجع و حتی امام جماعت یک مسجد هم لازم است. پس همه اینها ولی فقیه هستند؟ علاوه بر این ، عدالت امری نسبی و سیال است که به ادراک و تلقی مردم بستگی دارد. چه بسا در نظر عامه ، انوشیروان نیز فردی عادل تلقی شود ولی نسبت به عدالت خدا تردید و اعتراض صورت گیرد!! قسمت دوم و پایانی را در همین کانال دنبال کنید ⏬ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔹«اساتید انقلابی» در سروش: Sapp.ir/asatid_enghelabi 🔸«اساتیدانقلابی» در ایتا : Eitaa.com/asatid_enghelabi