🔰 بررسی جریان‌های مختلف / بخش هشتم 🎙 | مخالفين تقريب 🔺: 🔸 مقابل این جریان (صلح كل)، چه جریانی است؟ مقابل این جریان درست بر عکس، هستند كه می‌خواهند ارتباط با همه جا را قطع کنند، حتی با برادر مسلمان خودش. 🔸 می‌روند برجسته‌سازی می‌کنند بخش‌هایی را که در جای خودش برجسته است، کسی نمی‌تواند انکار کند، گفتم که بحث سقیفه را کسی نمی‌تواند انکار کند، بحث آسیب به حضرت زهرا(س) را کسی نمی‌تواند انکار کند، امام حسین(ع) را که افراد غریبه نکشتند، این را کسی نمی‌تواند انکار کند، اما آیا ما باید کلاً درب خود را روی همه ببندیم؟ 🔸 همان امام حسین(ع) در حین مقاتله، در حال گفت‌وگو نبود؟ شما این همه خطبه‌های امام حسین(ع) را نگاه کنید، خطبه‌های امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا که چاپ شده است را نگاه کنید؛ امام مرتب روشنگری می‌کند، یعنی احتمال می‌دهد که یک عده را بتوان جذب کرد؛ چون‌که آنجا جنگ خیلی جدّی بود امام افراد خُلَّص را گرفت. 🔸 اما وقتی به عصر امام صادق(ع) می‌رسیم چه؟ امام صادق دنبال کسانی می‌گردد که گوش کنند؛ شما نگاه کنید مگر چهار هزار شاگرد ایشان همه شیعه بودند؟ این‌ها مُحبّ اهل‌بیت(ع) به معنای شیعی بودند، مغرض نبودند اما شیعه ناب نبودند؛ در این چهار هزارتا کم نداریم؛ سرشاخ‌ترین آن‌ها همین ابوحنیفه است که همه می‌دانند شاگرد امام صادق(ع) بود، خودش از این جریان مقابل امام صادق(ع)، دُکّان درست کرد. 🔸 این را ما می‌خواهیم چکار کنیم؟ ما این بدنه اجتماعی که در اثر بستر تاریخی و خانوادگی ایجاد شده را داریم که هر کدام متدین به دینی شده‌اند؛ یکی مسیحی است، یکی حنفی است، یکی حنبلی است، یکی شافعی و یکی شیعه شد، یکی اسماعیلی و یکی زیدی شد، با این واقعیت می‌خواهید چکار کنید؟ 🔸 نمی‌خواهید ارتباط برقرار کنید؟ نمی‌خواهید حرف خود را به آنها برسانید؟ متحجّرین از ابتدا از یک ادبیاتی استفاده می‌کنند که آن طرف اصلاً به آنها نزدیک نشود؛ یا اینکه این افراد متحجر خودشان را خیلی خشن نشان می‌دهند که مظهر آن امروز بحث قمه‌زنی است، یا حملات شدید به طرف مقابل می‌کنند که جایی برای ایجاد ارتباط نمی‌گذارند؛ تازه همه این‌ها در عرصه اندیشه بود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4539 🆔 @asbaat_ir