📝 | تبیین جریان‌های مختلف فکری جهان اسلام برای برون رفت از افول تمدنی 🔹 مرحله نقطه عطفی برای نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام بود و آن‌ها را به نوعی خودباوری هویتی و غیریتسازی در مقابل غرب واداشت. 🔹 در این مرحله نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام متنوع و متکثر شدند. با توجه به این تنوع و تفاوت‌ها، به‌طور کلی می‌توان 4 موج برای نهضتهای فکری-معرفتی جهان اسلام بیان کرد. 1️⃣ موج اول: دعوت 🔹 نخبگان جهان اسلام اولین افرادی بودند که در مواجهه با صعود تمدنی و جریان استعماری غرب و استبداد حاکمان اسلامی، دوران اوج تمدن اسلامی را به یاد آوردند. تلاش نخبگان جهان اسلام برای برون رفت از این افول تمدنی را می‌توان در جریان‌ها و مکاتب فکری و رویکردهای سیاسی و اجتماعی زیر خلاصه کرد. 🔺 الف) الگوگیری از برای پیشرفت و نوگرایی 🔸 مهم‌ترین ویژگی‌های این گرایش عبارتنداز: 🔻 اصالت و برتری تمدن غرب را می‌پذیرد و مسلمانان را برخوردار از این توانایی می‌داند که در کسب فناوری و تمدن غربی موفق عمل کند زیرا علم غربی را برگرفته از می‌پندارد. 🔻رویکرد مثبت این گرایش به تمدن غربی سبب غفلت از چهره استعماری غرب شده است به‌طوری که به هیچ‌وجه جهت‌گیری ضد غربی ندارد و به غرب بی‌اعتماد و بد بین نیست و تضادی بین اسلام و تمدن اروپایی نمی‌بیند. البته با این وجود «از موضع قدرت به اروپاییان نگاه می‌کند». 🔻 آنان اندیشه پاناسلامی ندارند و نگرش آنان کاملاً محدود است. رفاعه طهطاوی، شبلی شمیل، خیرالدین پاشا تونسی، طه حسین، یعقوب صنوع، میرزا ، سید احمد خان از این دسته‌اند. 🔸 در مجموع این جریان اولویت‌ها و علقه‌های دینی نداشتند و به اسلام به‌عنوان برنامه جامع برای پیشبرد امور سیاسی و اجتماعی نمی‌نگریستند. بنابراین نتوانستند پایگاه مردمی به‌خصوص در بین متدینان کسب کنند. ✍️ حجت الاسلام محسن محمدی ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3628 🆔 @asbaat_ir