📌 7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط/ بخش دوم ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هفتم: 6️⃣ حوزه های علمیه از دیرباز تا به امروز، همیشه سعی داشته بر اساس آموزه‌های دینی، حرکت کنند. مسأله لباس روحانیت، مساله تازه‌ای نیست و همواره مورد توجه گذشتگان و علمای بزرگ معاصر بوده است. 🔸 در اینکه آیا این لباس مشروعیت دارد یا نه؟ لباس دین می باشد یا خیر؟ باید از خود بپرسیم: 🔸 1. آیا مشروعیت و مطلوبیت یک امر صرفا زمانی است که آن موضوع توسط شارع و اهل بیت علیهم السلام مورد تاکید باشد؟ بر فرض که شواهدی بر مطلوبیت این لباس توسط شارع پیدا نکردیم، آیا این امر دیگر هیچ‌گونه مطلوبیتی ندارد؟ 🔸2. آیا تخریب لباس توسط دشمنان قسم خورده اسلام، نمی‌تواند دلیل بر کار آمدی این لباس در عرصه تبلیغ تشیع باشد؟ 🔸3. تجربه‌های شخصی طلاب (با تقوا و با سواد و دارای روحیه مدارای با مردم) حاکی از چیست؟ کارآمدی و اعتماد یا عدم آن؟!! 🔸۴.در مقابل جهان اسلام و البته ادیان دیگر، آیا تخریب این لباس و گرفتن آن از روحانیت شیعه، موجب تقویت و نُمود روحانیت ادیان دیگر (که غالبا دارای لباس خاص هستند) نمی‌شود؟ 🔸۵. آقایانی که کمر همت به تخریب این لباس بسته‌اند و ژست مشی بر طبق سیره نبوی را به خود گرفته‌اند، آیا با خود اندیشیده‌اند، شاید امروز به حکم ثانوی (باتوجه به سوالاتی که بخش کوچکی از آن مطرح شد) تخریب لباس، حرمت داشته باشد؟ 7️⃣ به عنوان یک طلبه می‌خواهم بگویم، روحانیت به خاطر همین لباسش بدون شعار دادن و سخن گفتن از ایرانیت و ملی گرایی، حافظ لباس سنتی ایرانی‌ها است. عمامه و شبیه آن مثل دستار و کلاه‌های مخصوص امروز هم در بیشتر مناطق ایران پوشش سر مردم ایرانی است. کافیست سری به مناطقی چون خراسان و سیستان و بلوچستان و خوزستان و کردستان و ترکمن و غیره بزنید. 🔸 قبا هم لباس سنتی ایرانیان بوده است که تنها روحانیت آن را حفظ کرده، به این ملی‌گراها و کسانی که دم از ایران می‌زنند می‌گویم منِ طلبه، لباس ایرانی بر تن دارم و به آن هم افتخار می‌کنم، شما چرا لباس اجنبی و فرنگی که هیچ ریشه در فرهنگ و پوشش ایران ندارد به تن کرده‌اید؟ و دم از ملی‌گرایی و باستان‌گرایی می‌زنید؟ ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir