سلام علیکم دوستان و علاقمندان آموزش
#شعروادب :
ضمن تبریک میلاد با سعادت امام
#عصر(عج) امشب به قافیه میانی شعر می پردازیم...
قافیه میانی:
بعضی از شاعران برای غنی¬تر کردن موسیقی شعر، گاه در پایان «نیم¬مصرع» هم¬قافیه می¬آورند:
هنگام تنگدستی، در عیش کوش و مستی کاین کیمیای هستی، قارون کند گدا را
قافیه درونی:
گاهی قافیه در درون مصرع است، یعنی تنها در پایان مصرع یا نیم مصرع نیست؛ مانند:
روح تویی، نوح تویی، فاتح و مفتوح تویی
ذوقافیتین:
گاهی شعر دارای دو قافیه پایانی است:
بیا تا حال یکدیگر بدانیم
ق.۲ ق.۱
مراد هم بجوییم اَر توانیم
ق۲ ق۱
در غم ما روزها بی گاه شد روزها با سوزها همراه شد
قافیه خطی:
صورت ملفوظ قافیه و شکل خطی (مکتوب) قافیه باید یکسان باشد
«بیز و خیز» = هم¬قافیه اند؛ اما واژه¬های «حضیض، لذیذ» از نظر صورت ملفوظ با «بیز و خیز» یکسانند، ولی چون شکل خطی آنها متفاوت است، قافیه کردن آنها درست نیست.
چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی خداوند امر و خداوند نهی
دوستان همراه ادامه آموزش قافیه هفته بعد خدمتتان ارائه می گردد :
ارادتمندتان
#حیدری 🙏