🔰 سدّ و صدّ ✍ آیت الله مرتضی رضوی 💢 در ادبیات قرآن هم سدّ هست و هم صدّ؛ ایجاد سد در برابر عقل، آن خطر را ندارد که ایجاد صدّ دارد و اساساً کار ابلیس و کابالیسم سد کردن نیست، صدّ کردن است. اگر آب در پشت سد جمع شود بالاخره روزی آن را شکسته و جاری می شود. اما اگر در مسیر آن صدّی به وجود آید می تواند تا ابد در بستر انحرافی جاری شود. 💢 صدّ یعنی بستن بستر و مجرای اصلی و به جریان انداختن آب در مسیر انحرافی؛ یعنی همان که در اصطلاح میگویند سد انحرافی. اگر در مقابل جریان فکری جامعه، سدی ساخته شود، هیمنۀ اندیشه در پشت آن انباشته شده و آن را در هم می‌شکند. و این صدّ است که برنامۀ اساسی ابلیس است. 💢 در قرآن حدود ۴۲ مورد در نکوهش صدّ و رفتار صدّآمیز آمده که همگی در امور اجتماعی هستند در حالی که از واژه سد حدود ۶ مورد آمده که دو مورد آن «قول سدید = سخن استوار» است که در ستودگی است و سه مورد آن دربارۀ سد ذوالقرنین است که به سد فیزیکی ناظر است نه سد فکری و اندیشه‌ای، یک مورد آن نیز به روان ‌شناسی گنهکاران مربوط است که در اثر اعمالشان از یافتن حقایق باز می مانند. 💢 و به اصطلاح، قرآن و پیامبر و آلش (صلی الله علیهم) برای انسان و امور فکری و اجتماعی و فرهنگی انسان، از سد نمی ترسند بلکه از صدّ می ترسند؛ از دین انحرافی، اندیشه انحرافی، استدلال انحرافی، از توجیه و توجیهات، می‌ترسند. 📚 جامعه شناسی انتخابات 🆔 @ashora_karbala