🌷علامه طباطبایی :
از استاد پرسیدم :
مقصود از "وجه خداوند" چیست؟
آنجا که مىفرماید: "کل شى ء هالک الا وجهه" (قصص: 88)
هر چیز نابود است، بجز وجه او.
استاد فرمودند:
خداوند سبحان مى فرماید: "ما عندکم ینفد، و ما عند الله باق" (نحل: 96)
هر چه نزد شماست نابود مى گردد و پایان مى پذیرد، و تنها آنچه نزد اوست باقى و پایدار است .
از این آیه شریفه به ضمیمه آیه پیش استفاده مى شود که "وجه خدا" همان "ما عند الله" است.
در جاى دیگر نیز مى فرماید: "و لاتحسبن الذین قتلوا فى سبیل الله امواتا، بل احیاء عند ربهم یرزقون" (آل عمران : 169)
و هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شدهاند، مرده مپندار، بلکه نزده اند که نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند.
و نیز مىفرماید: "و لاتقولوا لمن یقتل فى سبیل الله اموات ، بل احیاء و لکن لاتشعرون" (بقره : 154)
کسانى را که در راه خدا کشته مى شوند، مرده نخوانید، بلکه زنده اند، ولى شما نمىدانید.
با ضمیمه کردن این آیات به آیات پیش استفاده مى شود که "شهداء"، "وجه الله" هستند و فنا و زوال ندارند، زیرا "عند الله" و "عند ربهم" هستند، و هر چه "عندالله" است باقى و پایدار است . و ائمه علهیم السلام بالاترین شهداء هستند.
یکی از شاگردان علامه طباطبایی میفرماید:
«هر گاه از علامه طباطبایی میپرسیدم: چگونه قرآن بخوانیم؟ میفرمودند:
«توجه داشته باشید که کلام الله است.»
#نکته_های_ناب_قرآنی
http://eitaa.com/joinchat/2376597514Cd7df27c490
اسراردرون