رابطه حجاب زنان و غیرت مردان
علمای اخلاق در تعریف غیرت چنین آورده اند: غیرت و حمیّت، یعنی تلاش در نگهداری آنچه حفظش ضروری است. این صفت در قالب مطلوبش، از شجاعت، بزرگ منشی و قوت نفس انسان سرچشمه میگیرد.
غیرت به دو قسم تقسیم میشود:
الف. غیرت انسانی:
نفس انسانی به سبب امیال و خود خواهی ها، تلاش می کند از اموری دفاع کند و آنها را از گزند دیگران و گاه رقیبانش حفظ نماید؛
ب. غیرت دینی:
غیرت دینی، به این معنا است که انسان مسلمان نسبت به کیان اسلام و آنچه بدان مربوط می شود حسّاس باشد، با تمام توان در اثبات و اجرای آن بکوشد و از کوچک ترین خدشه و تعرّضی نسبت به آن جلوگیری کند
غیرت از تغییر میآید یعنی کسی که غیرت دارد دوست دارد زشتیها به خوبی ها تغییر پیدا کند. کسی که امربهمعروف و نهی از منکر میکند غیرت دینی دارد و دوست دارد زشتیها بهخوبیها تبدیل وتغییر کند.
کسی که در برابر زشتیها بیتفاوت است یعنی زشتی را میبیند و می پسندد و به آن راضی است دراینصورت یعنی این فرد بیغیرت است.
بیحجابی غیرتها را بهشدت کم میکند، همان چیزی که متأسفانه در جامعه شاهد آن هستیم. غیرت ناموسی مردان کم شده و در برابر بیحجابی ناموسشان بیتفاوتاند، غیرت دینی مردم هم کم شده و کمتر مایل به امربهمعروف و نهی از منکر مخصوصاً در بحث حجاب هستند.
تکرار و کثرت یک گناه در جامعه حساسیت به آن گناه را در مردم کم میکند، یعنی مردم دیگر در مورد آن گناه غیرت نخواهند داشت؛ بنابراین هر چه بیحجابی در جامعه بیشتر شود، غیرتها هم به همان میزان کمتر میشود و کمکم مردانی که غیرت دینیشان کم شده است در مورد حجاب ناموسشان بیتفاوت میشوند و بانوانی هم که غیرت دینیشان کم شده خودشان کمکم حجاب را کنار میگذارند وبی حجابی و بی عفتی برایشان عادی میشود.
پیامبر اکرم(ص)دراینباره میفرماید:
«إِنَّ الْمَعْصِیَهَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِیَهً وَ لَمْ یُغَیَّرْ عَلَیْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّهَ؛ اگر کسى گناهی را آشکارا مرتکب شود و دیگران نسبت به او بی تفاوت باشند، زیانش دامنگیر همگان خواهد شد.»
(وسائل الشیعه، جلد ۱۶، صفحه ۱۳۵)
آنچه دین اسلام از ما خواسته رهایی از افراط و تفریط ها است. از یک جهت نباید بی حجابی و بی غیرتی را رواج داد که این موجب بی حیایی و نابودی غیرت انسانی و دینی است که امام علی (ع) در همین زمینه می فرماید:
«ای مردم عراق، خبر دار شدم که زنان شما در خیابان ها به مردان تنه می زنند، آیا حیا نمی کنید؟!».
(الکافی، ج 5، ص 537.)
از جهت دیگر، نباید زن را از حضور در اجتماع دور کرد و او را موجودی کم ارزش و کم اهمیت دانست و در خانه زندانی کرد، بلکه زن نیز می تواند در اجتماع حضور داشته باشد، وارد عرصه علمی و اجتماعی شود، و در جامعه زندگی کند و در عین حال اجازه ندهد که از او سوء استفاده شود.
کشکول معارف دینی سید
تلگرام :
t.me/kashkole_maaref
ایتا :
eitaa.com/joinchat/2494562380Cd290dc5f70
سروش:
splus.ir/kashkoleseyedd
گپ:
https://gap.im/kashkol_maaref
آی گپ:
iGap.net/kashkool_seyed
روبیکا:
rubika.ir/kashkole_maaref
بله
ble.ir/kashkole_maaref