❀۞⊱﴿🌹 ﷽🌹 ﴾⊰۞❀
➡️
(...ادامه بحث قبل)
🏴
میعادگاه عُشاق و مراتب عاشقی (قسمت ۱۲)
⬅️
شهادت امام حسین(ع) و اسارت زینب(س) چگونه موجب ظهور عشق و کاشتن بذر معرفت شد؟
🎙 سخنران:
استاد غلامرضا صادقزاده
ویراستار:
شوندی
┄┄┅✧❁🌹❁✧┅┄┄
هر امر مطلق و نامحدودی چون مرز و اندازه ندارد غیب است.
جمال مطلق، علم مطلق، وجود مطلق چون حد و مرز ندارند قابل مشاهده و فهم نیستند و غیب هستند، در عین حالی که طالب ظهورند.
ما محدودیم و محدود نمیتواند بی نهایت را فهم کند.
"
عشق مطلق"، نیز غیب محض است و همانند هر مطلق دیگر، طالب ظهور است و میخواهد خودش را نشان دهد.
پری رو تاب مستوری ندارد
چو در بندی ز روزن سر برآرد
عشق مطلق، همان جمال و زیبایی مطلق است، میخواهد جمال خودش را ببیند. برای این منظور ⬅️ باید ظهور کند و برای نشان دادن خودش، حتما باید آشکار شود.
✨
"کُنتُ کَنزاً مَخفیاً..."
"گنج مخفی" همان جمال مطلق و همان عشق مطلق است.
گنج مخفی بُد، ز پُرّی جوش کرد
خاک را سلطان اطلس پوش کرد
⬅️ خداوند فرمود:
✨«
کنت کنزاً مخفیاً فأحببتُ أن اُعرَف فخلقتُ الخلق لکَی اُعرف»
[
گنجی مخفی بودم؛ دوست داشتم شناخته شوم؛ پس آفرینش را آغاز کردم تا که شناخته شوم]
"گنج مخفیام"، "دوست دارم از آن مقام مطلق، در بیایم
👈 اگر خدا بخواهد از مقام اطلاق و محدویت خارج شود؛ باید
در قید قرار گیرد تا خودش را نشان دهد.
تمام طبیعت،
ظهورات آن جمال مطلق هستند. عالم یکپارچه جلوهی جمال مطلق است.
⬅️
وقتی ظهور کند؛ میتوانیم جمال را ببینیم؛
اما وقتی غیب است؛ از دیدن جمال عاجزیم؛ پس ظهور کرد.
ما در ظهور میتوانیم جمال الهی را ببینیم، لذتی که در تماشای ظهور هست؛ در تماشای آن غیب نیست.
غیب که نه دیده می شود و نه فهم میشود؛ اما ظهور چی؟
زلف آشفتهی تو، موجب جمعیت ماست
چون چنین است، پس آشفته ترش باید کرد
زلف کنایه از همین کثرت و مخلوقات است؛ لذا تماشای مخلوق خدا لذتبخش است.
دل هر ذره را که بشکافی / آفتابیش در میان بینی
انسان از مصنوعات دست ساز بشر، خسته است و طبیعت را که خودش در آن کمتر دست دارد؛ بیشتر تمایل دارد که تماشا کند.
پس از این مقدمه، پیرامون ولایت الهیه حضرت زینب (س) در "پرده"، مطالبی بیان میشود.
"زن" مظهر "سِتر" (پوشش) و غیب است. او مظهر "باطن" و غیبی است؛ ⬅️ لذا
زن باید خودش را بپوشاند.
این که قرآن و شرع مبین دستور داده است که
زن از چادر استفاده کند؛ به این برمیگردد که او مظهر همین غیب است.
او مظهر جمال الهی است؛
همانطور که جمال مطلق در غیب و در پوشش است؛ او نیز باید مستور باشد.
عرض شد که عشق مطلق، اگر بخواهد خودش را نشان بدهد؛ باید آشکار شود.
آشکار شدن عشق مطلق، همان " زینت" عشق مطلق است.
✨
امام علی ع
عشق مطلق است و "زینت" این عشق مطلق، زینب است.
این حضرت زینب است که
عشق مطلق را آشکار کرد و او را در عالم شرح داد و علنی کرد. لذا از او تعبیر به زین أب(
زین+ اب = زینب) کرده اند.
عشق مطلق که غیب است؛ مصداق میخواهد. مصداق تمام او زینب شد. لذا در
ابجد، «
زینب مصداق العشق» با «
خامس آل عبا» یکی آمد.
زینت و آشکار کنندهی این عشق مطلق، زینب س است، به همین خاطر، او در کربلا، این عشق اطلاقی "
کرب" (سختی) و "بلا" (مصیبت) را ظهور داد.
⬅️ وقتی که امام حسین (ع) آمد تا با خواهرش وداع کند؛ آن هم آخرین وداع، حضرت زینب آرام و قرار نداشت؛
مگر به القاء اسرار این اسارت توسط امام.
همین که
امام حسین (ع) سرّ اسارت را برای زینب (س) آشکار کرد ایشان دیگر آرام شد.
⬅️
آن سر اسارت چه بود؟
گفت که زینب جان، من شهید میشوم و با شهادتم به آن مقام عشق مطلق واصل میشوم اما بدان، مادامی که تو اسیر نشوی؛ این عشق مطلق، ظهور و بروز نخواهد داشت
و زینت پیدا نخواهد کرد، لذا تو باید اسیر شوی.
خود نتیجهی عشق چه بود؛ در بسیج
نیک بنگر جز شهادت، هیچ هیچ
حق متعال فرمود:
✨
اگر عاشق هرکسی بشود او را میکشد، « من عَشّقَنی عَشّقتُه و مَن عشّقتُه قتلتُه»، من به مقام عشق مطلق راه یافتهام؛ لذا کشته میشوم اما بدان که؛
این شهادت تخم معنی کشتن است
تن ز جان در خاک و خون آغشتن است
من با این شهادتم، دارم تخم معنی میکارم. شهادت مثل دانه، غیب و مختصر است.
این
دانهی شهادت و عشق مطلق و جمال مطلق که تو در کربلا آن را شهود کردی و گفتی
"ما رأیت إلا جمیلا"
شکوفا نمیشود؛ الا به اسارت تو
شهادت برادر و اسارت خواهر ظهور عشق مطلق و کشتن تخم معنی است.
ادامه در شمارههای بعد ⬅️
❁🍃🌹🍃❁
#کانالعطرگلنرگسدرایتا
@atrgolenarges313
#کانالعطرگلنرگسدرتلگرام
https://t.me/httpatrgolenarges313
◍⃟🌹◍⃟🌹 ◍⃟🌹◍⃟🌹