☑️ جایگاه عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری سلام الله علیها
✍️ *برگرفته از کانال سلوک معنوی*
🔹حضرتِ زینب الکبری، عالمهٔ غیرمعلّمه، عقلیهٔ بنی هاشم، سلام الله علیها، مستغرق فی ذات الله بود.
لذا در جوابِ آن ملعون(عبیدالله بن زیاد) که گفت: کارِ خدا را نسبت به برادر و اهلِ بیتت چگونه دیدی؟
فرمودند: *"مٰا رأیتُ إلاّ جَمیلاً"*
🔹باطنِ جمال، جلال است
و در متنِ جلال، جمال نهفته است؛
و کمالِ توحید آن است که این باطن را شهود نمایی.
حضرتِ زینبِ کبری سلام الله علیها در عاشورا که اوجِ ظهورِ اسماءِ جلالیّه و قهریّه است، جمال را شهود فرمود؛ یعنی در عینِ جلال، جمال دید.
🔹در توحید، جمعِ بینِ تکوین و تشریع و حفظِ احکامِ مراتب، شرطِ تامّ است.
وجود ـ هرجا که باشد ـ خیرِ محض است
و نزدِ موّحد به توحیدِ صمدی، همهٔ بوها، رایحهٔ خوشِ وجود است و جلال و جمال هر دو اسماءِ الهیاَند؛ لذا حضرتِ زینب سلامالله علیها که صاحبِ ولایتِ تکوینی است، فرمودند:
*"مٰا رأیتُ إلاّ جَمیلاً"*
🔹حضرت چنان مستغرق در ذاتِ غیب الغیوبی بود که وقتی حضرتِ سیدالشّهداء ـ صاحبِ مقامِ صادرِ اول ـ به شهادت رسید، در کنارِ بدنِ شریفِ برادر به محضرِ حضرتِ ذات عرض کرد:
*"اللهّم تقبّل منّا هذا القلیل القربان"*
🔹حضرتِ حق متعال از امام به ذبحِ اعظم تعبیر فرموده است؛ چون امام، تجلّی و اسمِ اعظم و خلیفهٔ خدا و اوّل شخصِ وجود و قبله ٔ خلائق است، امّا حضرتِ زینب ـ بنتِ علی ابن ابیطالب علیه السّلام ـ چنان فانی در ذات است که تجلّیِ اعظمِ ذات را در محضرِ ذاتِ غیبی قلیل میداند.
هرچند بینِ ذات و تجلّیِ اعظم ذات فرقی نیست مگر به ربوبیّت و مربوبیّت، امّا همین خود فرقی است بی منتها!
🔹این مقام، خاصّ اهلبیت علیهم السّلام است که خود را ـ که اسمِ اعظمِ احدیِ حقاَند ـ در برابرِ ذات، فقر و ضعفِ محض میدانند، و این سرّ امامت است.
🔹لذا برخی معتقدند حضرتِ زینب به این سرّ یعنی فقر و اضطرابِ محض در محضرِ ذات ـ راه یافت و مدّتی بنا به مصلحتِ الهی، وصیّ امام و صاحبِ فتوا شد:
*"يَكادُ زَيْتُها يُضِيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ"*
عنقریب بود که امام شود؛ لذا تا سرّ امامت ارتقاء یافت و به ولایتِ اَتَمِّ تکوینی و نبوّتِ انبیائی نائل شد، به طوری که در خطبههایش به صوتِ و به زبان علیّ مرتضی ایرادِ خطبه میفرمود:
*"کَانَّها تَفَرَّعُ مِنْ لِسانِ امیرِ الْمُؤْمِنینَ عَلی بن ابیطالب علیه السلام"*
🔹تجلّیِ صوتِ عَلوی از لسانِ زینبی، ظهورِ ولایتِ مطلقهٔ حضرتِ زینب سلام الله علیها در مراتبِ مادون و مظاهرِ عرضی میباشد؛ یعنی ولایتِ مطلقهٔ حضرتِ زینب ـ که اصل و علّتِ مرتبهٔ شخصیِ آن حضرت میباشد ـ از لسانِ زینبی به صوتِ مصداقِ اتّمّ ولایتِ مطلقهٔ کلیّهٔ حضرتِ علی بن ابی طالب علیه السّلام تجلّی فرمود.
🔹و بدان که حقِّ اسم گذاری، با ولیِّ صاحبِ اسم است؛ و چون ولیّ حضرت زینب خودِ حضرتِ ذاتِ غیبی است، اسمِ مبارکِ آن حضرت توسطِ خودِ حضرتِ هویتِ مطلقهٔ غیبی نامگذاری شد؛ لذا این اسم، ازلی و ابدی است؛ و چون ذاتِ ربوبی بر حضرتِ زینبِ کبری سلام الله علیها ولایت دارد، حضرتِ اباعبدالله از ایشان درخواستِ دعا در نمازِ شب مینماید.
🔹مصائبِ آن حضرت، اعظمِ رازهاست؛ چون به سببِ اتّحادِ وجودیش با حضرتِ سیدالشهداء، مصائبِ ایشان بعد از اسارت مع الاضافه است.
چون عاشقِ حقیقیِ فانی در معشوق، در تمامِ حالات با او حاضر است.
مجنون را خواستند فصد (حجامت) کنند مانع شد و گفت:
*ترسم ای فصّاد گر فَصدم زنی*
*تـیغ را نـاگـاه بـر لیلی زنی*
*من کیَ ام لیلی و لیلی کیست من*
*ما یکی روحیم اندر دو بدن*
لذا صبرِ حضرتِ زینب سلام الله علیها صبر عن الله است، و آن بالاترین صبر است آن گاه که محبوب خواستارِ فراقِ مُحبّ باشد.
صبر هم از صبر تو بیتاب شد
کوزه شد و زهر شد و آب شد
🔹لحظهٔ وداع از سنگینترین و سختترین لحظاتِ عمرِ حضرتِ زینب و اباعبدالله ـ علیهماالسّلام ـ بود که خوبان در یادش گریان و خون به دلاَند.
🏴السّلام عَلی قلبِ زینب الصّبور
🍃🌼🌼🌼🍃
#أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرج
# کانالعطرگلنرگسدرایتا
@atrgolenarges313
واتساب۱
https://chat.whatsapp.com/I81xtZusvSVBHRrs16Frc
واتساپ۲
https://chat.whatsapp.com/Eq4YS818YEc8ybR1dWs8hw
🍃🌼🌼🌼🍃