ا༻⃘⃕࿇༻⃘⃕❀ا ؛ زهد 🔘استعدادِکمال و ضرورت تزکیه 🔰سرمایه‌ای که در وجود انسان نهاده‌اند، بهترین قوام‌ها و اتقان‌ها است. این دست‌مایه، توانِ رسیدن به کمالِ رشد است، که آن را بالقوه در او قرار داد تا با این توانمندی و نیرویی که بالفعل در او موجود است، امکان حرکت اختیاری برای او در یکی از این دو مسیر فراهم باشد: 🔹خیرُالب‍َریّه شدن و درآمدن در زمرهٔ مقرّبون یا 🔸شرُ‌البَریّه گشتن و سقوط در اسفل‌السافلین. ☑️ پس در خلقت انسان، تغییر خَلق جسمانی را در اختیارش قرار نداد؛ ولی تهذیب خُلق روحانی و تزکیهٔ نفس را به تصمیم و ارادهٔ او واگذاشت و کسانی را که به آن اقدام کردند، به فلاحت و رستگاری ستود: 📖 «قَدْ أفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا» 📋 این آیات بیانگر دو دلیل بزرگ برای امکان تهذیب و تغییر اخلاق بد به خوب و باور کردن آن است: 1⃣ به‌کاربردن فعل متعدیِ «تزکیه‌کردن نفس» نه فعل لازمِ «مزکّابودن» 2⃣ مدح و تمجید از روی‌آوردی به تزکیه آن‌هم، با یازده قَسم که چنین مسئله‌ای در قرآن بی‌نظیر است. 🔖 در کنار این دو دلیل، می‌گوییم قوی‌ترین دلیل بر ممکن بودن تهذیب، وقوع‌یافتن آن است و نمونهٔ کامل تهذیب نیز چهارده‌معصوم علیهم‌السلام هستند. •••‌═━🍃❀💠❀🍃━═••• @ayatollahmahdavi_ir