#۱۳ تربيت ، «آموزش دادن» نيست! در تعليم و تربيت فعال،طرح موقعيت های مبهم تحریک می شود. هر قدر این موقعيت ها جذاب تر و مبهم تر باشد، نيروی کنجکاوی کودک فعال تر و شدیدتر می شود. هنر یک معلم، ارائه ی پاسخ ها نيست بلکه طرح سوال های چالش انگيز و شوق آور است. تربيت کردن، آموزش دادن نيست به این معناست که تفاوت بين اکتساب اطلاعات علمی را با کشف داده های علمی به خوبی روشن سازیم. زیرا در فرایندکشف بيش از آن که به معلوم ها بيندیشيم به مجهول ها توجه داریم در حالی که در جریان تعليم و تربيت کنونی معلمان سخت تلاش می کنند آنچه را که می دانند به دیگران بياموزند.اما برای بحث درباره ی مجهولات خود علاقه و مجال ندارند و نتيجه این شده است که همه ی ما آنچه دیگران کشف کرده اند وقوف کامل داریم اما درباره ی چيزهایی که دیگران کشف نکرده اند و ممکن است کشف آنها بسيار هم مطلوب باشد یا هيچ نمی گویيم و یا بسيار کم بحث می کنيم.