سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه ۵۰ و ۵۱
وَنَادَى أَصْحَبُ النَّارِ أَصْحَبَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِیضُواْ عَلَیْنَا مِنَ الْمَآءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْکَفِرِینَ
ترجمه
و دوزخیان اهل بهشت را ندا دهند و گویند: کمى از آب یا از آنچه خداوند روزى شما کرده است بر ما فرو ریزید! (بهشتیان) گویند: خداوند این آب و نعمتها را بر کافران حرام کرده است.
یکى از نام هاى قیامت، «یوم التّناد» است. یعنى روزى که نداها بلند و استمداد و فریاد در کار است و بهشتیان و دوزخیان همدیگر را صدا مى زنند.
«لَهو»، به معناى غفلت انسان از کارهاى اساسى است و «لَعِب» آن است که انسان هدفى خیالى و غیر واقعى داشته باشد.
امام رضا (ع) فرمود: «ننساهم» یعنى آنان را ترک مى کنیم، چون آنان قیامت و آمادگى براى آن روز را رها کرده بودند، ما نیز در آن روز آنان را به حال خود رها مى کنیم.
پیام ها
۱- بهشتیان و دوزخیان با یکدیگر گفتگو دارند و صداى یکدیگر را مى شنوند. «و نادى...»
۲- اوّلین درخواستِ دوزخیان، آب است. «من الماء...»
۳- آنان که در دنیا توشه اى براى آخرت برندارند، در قیامت دست گدایى و نیازشان پیش همه دراز است. «افیضوا علینا من الماء...»
۴- ناله مجرمان در قیامت، بى فایده است. «انّ اللّه حرّمهما»
۵ - نعمت هاى آخرت، مخصوص مؤمنان است. «حرّمهما على الکافرین»
۶- خداوند و بهشتیان بخیل نیستند، ولى کیفر کافرانى که در دنیا مؤمنان فقیر را اذیّت مى کردند، تحریم نعمت ها در قیامت است. «حرّمهما على الکافرین»