شهید مطهری: 👈معنای روز نحس: در دو جای از قرآن كریم از روز نحس آمده: 1⃣ سوره ی حم فصّلت، آیه ی 16، درباره قوم عاد می فرماید: فارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی ایام نحسات 2⃣ سورة القمر: انا ارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی یوم نحس مستمر مقصود از هر👆دو نحوست، نحوست زمانی نیست كه مثلاً چون روز سیزده بود بر آنها نحس  شد، بلكه قرآن به صراحت منشأ عذاب آنها را افكار و عقاید و ملكات و اعمال خود آنها می داند. 👈روز نحس واقعی در تفسیر «نحس» دو نحوه گفته شده: 1⃣ آن روز، روزی سرد بود یا تیره و غبارآلود بود. 2⃣ آن روز، شوم بود: بنابراین تفسیر یعنی روزی كه به واسطه ی نزول عذاب بر آنها و دیدن كیفر اعمالشان روز نحسی شد. ⬅نتیجه: هر انسان و هر ملتی كه به كیفر عمل خود گرفتار است، مانند ما؛ در ایام نحسات بسر می برد، به مصداق قول خداوند: قل هو القادر علی ان یبعث علیكم عذاباً من فوقكم او من تحت ارجلكم او یلبسكم شیعاً و یذیق بعضكم بأس بعض ⁉️سوال ❓ما این نحوست را به چه وسیله باید بریزیم؟ ❓آیا با صحرا رفتن و سبزه گره زدن و سمنو ❓پختن می توانیم این نحوست را دور بریزیم؟ ❓سیزده بدر ما چه جور باید باشد؟ 🚩سیزده بدر واقعی: 👈سیزده بدر واقعی ما این است كه از خودمان بیرون بیاییم، از خانه های تنگ و تاریك افكار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم، از ملكات پست خودمان خارج شویم، از اعمال زشت خودمان كه مانند تار عنكبوت دور ما تنیده است خارج شویم.👉 چون منطق قرآن همواره این است كه: و كل انسان الزمناه طائره فی عنقه و نخرج له یوم القیمة كتاباً یلقیه منشوراً، قالوا طائركم معكم. جلد ششم . ج6، ص: 131