شهید مطهری:
👈معنای روز نحس:
در دو جای از قرآن كریم از روز نحس آمده:
1⃣ سوره ی حم فصّلت، آیه ی 16، درباره قوم عاد می فرماید:
فارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی ایام نحسات
2⃣ سورة القمر:
انا ارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی یوم نحس مستمر
مقصود از هر👆دو نحوست، نحوست زمانی نیست كه مثلاً چون روز سیزده بود بر آنها نحس شد، بلكه قرآن به صراحت منشأ عذاب آنها را افكار و عقاید و ملكات و اعمال خود آنها می داند.
👈روز نحس واقعی
در تفسیر «نحس» دو نحوه گفته شده:
1⃣ آن روز، روزی سرد بود یا تیره و غبارآلود بود.
2⃣ آن روز، شوم بود:
بنابراین تفسیر یعنی روزی كه به واسطه ی نزول عذاب بر آنها و دیدن كیفر اعمالشان روز نحسی شد.
⬅نتیجه:
هر انسان و هر ملتی كه به كیفر عمل خود گرفتار است، مانند ما؛ در ایام نحسات بسر می برد، به مصداق قول خداوند:
قل هو القادر علی ان یبعث علیكم عذاباً من فوقكم او من تحت ارجلكم او یلبسكم شیعاً و یذیق بعضكم بأس بعض
⁉️سوال
❓ما این نحوست را به چه وسیله باید بریزیم؟
❓آیا با صحرا رفتن و سبزه گره زدن و سمنو ❓پختن می توانیم این نحوست را دور بریزیم؟
❓سیزده بدر ما چه جور باید باشد؟
🚩سیزده بدر واقعی:
👈سیزده بدر واقعی ما این است كه از خودمان بیرون بیاییم، از خانه های تنگ و تاریك افكار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم، از ملكات پست خودمان خارج شویم، از اعمال زشت خودمان كه مانند تار عنكبوت دور ما تنیده است خارج شویم.👉
چون منطق قرآن همواره این است كه: و كل انسان الزمناه طائره فی عنقه و نخرج له یوم القیمة كتاباً یلقیه منشوراً، قالوا طائركم معكم.
جلد ششم . ج6، ص: 131