درباره فطره میهمان که خیلی سؤال می شود؛
(چون گفتیم کسی که نانخور دیگری است، زکات فطره بر خودش واجب نیست و آن میزبان یا کسی که خرجی او را میدهد زکات فطرهاش را باید بدهد)
- میهمان اگر در حدی باشد که نانخور به حساب بیاید (مثلا شب عید آمده و پنج شب دیگر هم می خواهد بماند یا پنج شب است که آمده و شب عید هم هست یا فردی است که گهگاه خانه شماست، کسی از فامیل که گهگاهی به خانه شما میآید و شب عید هم آمده است که عرفاً میگویند که او نانخور شماست) بله زکات فطره بر عهده شماست.
- اما اگر در این حد نباشد، مثلاً یک شب شما افطاری می دهید، افرادی را دعوت می کنید یا یک فردی بهعنوان میهمان آمده است، او عرفاً و معمولاً نانخور به حساب نمیآید و زکات فطرهاش بر عهده خودش است.
نکته دیگر اینکه کسی که زکات فطرهاش بر عهدهی دیگری هست، خودش همین جوری نمی تواند بپردازد؛ مثلاً یک شخصی است کار هم میکند، اما در خانهی پدرش زندگی می کند و ازدواج هم نکرده است و خرجش هم با پدرش است. بگوید حالا که خودم پول دارم، زکات فطرهام را خودم می دهم، این زکات فطره بر سرپرست او واجب است، شما باید وکالت بگیری و پرداخت زکات فطره به صورت تبرعی صحیح نیست. به پدرت بگویی که زکات فطرهی من که بر شما واجب است، من از طرف شما میپردازم. این اشکالی ندارد.
فطرهی سربازها و کسانی که در بیمارستانها یا ادارات و امثال آن شیفت کاریشان هست، اگر خرجشان با خودشان است، زکات فطره هم با خودشان است و اگر دیگری خرجشان را میدهد، زکات فطره بر عهده اوست. زکات فطرهی کسی بر بیتالمال واجب نیست. نه بیمارستان، نه اداره و نه جاهای دیگر از این قبیل. ممکن است بگویید آقا، سحری و افطاری ما را یک ماه پادگان داده است. نه، عرفاً شما نانخور هر کسی که هستید یا اگر خرجیتان با خودتان است زکات فطره هم با خودتان است.
چند تفاوت اجمالی بین زکات فطره و کفاره هست که من به آن ها اشاره میکنم:
کفاره بر همه افراد واجب نمیشود، فقط بر کسانی که روزه نگرفته اند واجب میشود که تفصیلش گفته شده است؛ اما زکات فطره بر تمام افرادی که آن شرائط را داشته اند، واجب میشود؛ چه روزه گرفته باشند و چه روزه نگرفته باشند.
در کفاره حتما باید طعام داده شود، یعنی یا گندم باشد یا جو باشد یا آرد، خرما یا برنج باشد و قیمت کفاره کفایت نمیکند. مگر اینکه آدم پول را به فقیر بدهد و به او بگوید که شما با این پول نان تهیه کن یا برنج بخر. ضمنا آن پول باید بهقدر قیمت برنج هم باشد. چون بعضی از افراد، فطرهی دیگران را مثلا به قیمت گندمِ سه هزار و پانصد تومان جمعآوری میکنند و مثلاً سی یا چهل تا سه هزار و پانصد تومان میشود؛ بعد می روند و برنج می دهند، میشود به انداره ده نفر غذا. این کفایت نمی کند. یا از مردم نگیرید یا آن ناقصیش را خودتان جبران کنید. یا اگر میخواهید به برنج تبدیل کنید از همان اول قیمت برنج را بگیرید. به همان تعداد باید پرداخته شود. اما در زکات فطره، پرداخت قیمت غذا هم اشکالی ندارد که گفته شد.
کفاره، وقت معین ندارد، هر چه زودتر بپردازید، بهتر است؛ اما زکات فطره وقت دارد.
مصرف کفاره، فقط فقرا هستند ولی در مصرف زکات فطره، غیر فقرا هم هستند ولی احتیاط مستحب است که به فقرا داده شود.
مقدار کفاره متفاوت است، اما همچنانکه گفته شد، مقدار زکات فطره ثابت است: برای هر نفری سه کیلو از چیزهایی که گفته شد.
کفاره به سادات هم اگر فقیر باشد، میرسد و میشود آنرا به سید فقیر داد؛ ولی زکات فطره را به سید فقیر نمی شود داد، مگر کسی که زکات میدهد، خودش هم سید باشد؛ که می تواند زکات فطرهاش را به سید فقیر یا غیر سید بپردازد.
ارسالی
@sadegh_haghgoo