📛
تصویر زن مسلمان در رسانههای اروپا:
خانهنشین، بیسواد، منزوی و بازیگر نقش قربانی!
📌 تحقیقات نشان می دهد نگاه اغلب رسانههای اروپایی به زنان مسلمان با پیشداوری و تعصب همراه است.
در بررسی محتوایی از این رسانهها، زنان مسلمان هیچگاه براساس تواناییها و ویژگیهای مثبت خود معرفی نمیشوند و تصاویر و عبارتهای کلیشهای درباره زنان مسلمان، صفحات مطبوعات و رسانههای آلمانیزبان و انگلیسیزبان در اروپا را پر کرده است؛
‼️
واژه هایی همچون؛ زنان محروم، مسلمانان خطرناک و ... تنها بخشی از عبارتهای کلیشهای است که رسانههای مختلف درباره زنان مسلمان به کار میبرند...
🔺در اغلب رسانههای اروپایی، خانوادههای مسلمان شامل مردانی شاغل و زنانی است که مسئول تربیت فرزندان خود هستند.
به گواه رسانهها، مردان مسلمان در مراقبت از فرزندان سهم چندانی ندارند و زنان کمتر به فکر فعالیتی در خارج از خانه هستند.
🔹
اکثر رسانههای جمعی، چنین نقشهایی را برای زنان و مردان ترسیم میکنند و به تولید و گسترش کلیشهها علیه مسلمانان دامن میزنند.
رسانههای جمعی همچنین تصویری غلط از فرهنگ اسلامی ارائه میدهند و این در حالی است که بسیاری از مسلمانان معتقدند که این تصاویر کلیشهای بازگوکننده واقعیت زندگی آن ها نیست و بسیاری از آن ها فرصت ارتباط مستقیم با سایر شهروندان و توضیح واقعیت دین و زندگی خود را ندارند...
🔺در رسانههای تصویری نیز همواره تصویری منفی از زنان مسلمان ارائه میشود. در اکثر برنامههای تلویزیونی، حجاب زنان به عنوان سمبل ظلم به آنها معرفی میشود.
در این برنامه ها اغلب به تحصیلات پایین زنان مسلمان، نگاه سنتی خانوادهها و خطراتی که زنان مسلمان را تهدید میکند، اشاره شده است.
از سوی دیگر، همواره در رسانهها، زنان مسلمان به عنوان زیردستان مردان خانواده دیده میشوند و اسلام عامل تبعیض جنسیتی در جامعه معرفی میشود.
همچنین زنان مسلمان در اغلب گزارشها، نقش قربانی و یا نقش عاملی خطرناک را دارند...
💢
در مجموع، بررسی محتوای این رسانهها نشان میدهد که آنها واقعیت موجود را نمایش نمیدهند.
✅زنان مسلمان هیچگاه در رسانهها براساس تواناییها و ویژگیهای مثبت خود معرفی نمیشوند، آنها حتی فرصت کافی ندارند تا خود را به شکلی درست در جامعه معرفی کنند و در اکثر مواقع زنان مسلمان مجبورند که بهخاطر باورها و عقایدشان از فعالیتهایی که دارند، دست بکشند...
📌🔺 رسانههای فارسیزبان معاند نیز دقیقاً به همین منوال، چنین تصویری را از زن مسلمان در ذهن زنان و دختران ایرانی مخاطب خود ساخته و آن ها را وادار به طغیان می کنند...
(بر اساس نتایج تحقیقات لیلا هاساکویچ دانشجوی رشته روزنامهنگاری و ارتباطات در دانشگاه وین منتشر شده در نشریه اسلامی تسایتونگ آلمان)
📛
با ما همراه باشید در«کانال اندیشه آزاد» در شبکه های اجتماعی 👇
تلگرام👇
https://t.me/az_an10230
ایتا👇
http://eitaa.com/az_an10231
سروش👇
http://splus.ir/az_an10233
روبیکا👇
https://rubika.ir/az_an10234
بله👇
https://ble.ir/az_an10235
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/CdejS9Lh8vM7mwIE79ryoW