🔰
دستان تاریخساز حاج قاسم
✍ حجتالاسلام عباس حیدریپور
1⃣ «دست» در ادبیات قرآنی بار معنایی فراوانی دارد. گاه به صورت مفرد و گاه با تعبیر «دو دست» و گاه با تعبیر «دستان» از آن یاد شده است. این کاربستها تا ۱۲۰ بار هم قابل شمارش است و نکته جالب اینکه در آنها اشاره به معنای مادی از دست در کمترین شمار است. برخی خصوصیات دست عبارت است از «ساختن و اقدام»، اینکه عمده اعمال آدمی با دست اوست، اینکه آنچه را میسازد در پیش روی اوست و «حاضر» و در دسترس است و اینکه میتواند ساختهوپرداخته خویش را به هر امر و شخصی اختصاص دهد و «تقدیم» نماید. بنابراین استفاده از کلمه «دست» برای اشاره به معانی مختلفی چون «قدرت و تسلط»، «امر در دسترس»، حتی «امری که در آینده به آن میرسیم»(چون چیزی که توسط فرد ساخته میشود باز هم توسط او قابل بهرهبرداری در آینده است) و مانند آنها به کار میآید.
2⃣ در قرآن با اینکه برای خداوند از تعابیری چون شنیدن، دیدن، غضب، انتقام، تأسف و مانند آنها استفاده شده است، ولی اضافهشدن کلماتی به خداوند متعال که در کاربست ظاهری و متداول دنیوی دلالت بر عضو بودن دارند، اندکتر است. دو مورد برجسته یکی اضافۀ عین(چشم و چشمان) و دیگری اضافۀ ید(دست بهشکلهای مختلف) به خداوند متعال است. که البته اضافه ید به خداوند یا برخی صفاتش مانند رحمت(با اسم و ضمیر) به بیش از سه برابر اضافه عین به خداوند(ضمیر) میرسد. اینکه خداوند در قرآنش با اینکه بر مثل و مانند و شبیه نداشتن حضرتش تأکید کرده ولی همزمان چنین کاربستهایی را از واژگانی مانند «دست» به میان آورده است، نشان میدهد معنای ارادهشده از دست، فراتر از معنای ظاهری است. و البته این کلمه هم دارای چنین ظرفیت معنایی فوقالعادهای هستند.
3⃣ در چنین فرهنگی است که «دست» به نمادی جدی و عمیق بدل شده است؛ دستان اباالفضل ع واگویه «ایثار»ی بیبدیل و کمربستگی هدف است، خود دستدادن به نشانه «سلام» و یا به نشانه «بیعت»، دست بر سر یتیم کشیدن به نشانه «محبت»،دستان حضرت زهرا سلام الله علیها که مورد بوسه پیامبر واقع شده است که هم نشانه محبت به «مقام دختر» است و هم توجه به مقام منیف صدیقه طاهره س است، «دستان» جعفربنابیطالب که بال پروازش در ملکوت الهی گشت تاآنجاکه در این پرواز ملقب به طیّار گردید و بسیاری موارد دیگر.
4⃣ اساساً میتوان تاریخ بشر را تاریخ دستان نامید زیرا آدمی در وجه جمعی خویش و به اختیار و ارادهاش، با دستانش در کار ساخت جامعه و فرهنگ و تاریخ و تمدن است و حتی آنچه را که ساخته است در آن زیست میکند و بر آیندهاش در حیات روزمره مؤثر است. تصرف و ساخت و حتی پیشبرد دانش از مجرای دستان صاحب علم، یا جنگیدن و بازکردن گرهها، همه با دست صورت میبندد. و البته گونههای تاریخ به تفاوت رویکرد و هدف دستان، متنوع و مختلف است؛ همانگونه که دستانی در مسیر باطل، مشغول مسدود کردن مسیر حقاند و باید از تصرف در عالم بریده گردند(تَبَّتْ يَدا أَبي لَهَبٍ وَ تَبَّ(مسد:۱)) ،باید دستانی باشند که مسیر حق را بگشایند(قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْديكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنين(توبه: ۱۴))
بدینترتیب:
5⃣ باید از دستانی سخن گفت که تاریخ را در ورای جریان روزمرگیهایش به پیش میبرند، مسیر آن را عوض میکنند و آن را ارتقاء میبخشند؛ اینها دستان تاریخسازند و ازاینرو تاریخ را درحقیقتش باید تاریخ این دستان دانست نه دستانی که فقط "اینک" را به پیش میبرند؛
دستان بستۀ علی ابن ابیطالب ع گرچه بهظاهر تصرفی نکرد اما بستر رشد و ابتلاء عظیم الهی را در تاریخ فراهم نمود، دستان و بازوی زهرای اطهر که زیر ضربات ستم کبود گردید، دستنکشیدن از ولی الهی را برای همیشه تاریخ آموزگار شد، دستان عباسبنعلی ع وفا و عهد و استقامت را شرمنده ساخت،
و اکنون از آن زمان که دستان روحالله بر فراز سرهای شیدا، تاریخ ایران را زیر سایه ولایتالله کشید، دوباره حدیث دستانِ تاریخساز، سازی نو نواخته است؛
🔹دستان جهادگران و مجاهدان
دست حسین خرازی
دستان بسته غواصها
و گاه یک دست هم برای این همه بس است، چون تاریخ و تحملش را هم باید انصاف داد:
دست سیدعلی
دست آرتین
و دست بریده و سوختۀ حاج قاسم
تاریخ برای ما، بازهم مرثیۀ «دست» و مظلومیت «دست» و البته اقتدار «دست» و امیدآفرینی «دست» است...
🔺نقل
از کانال هفتهنامه ۹ دی🔻
#⃣
#جانفدا
#⃣
#به_یاد_حاج_قاسم
#⃣
#لبیک_یا_خامنه_ای
#⃣
#اللهم_عجل_لولیڪ_الفرج
🆔
@az_hajqasem