✍ علیرضا مالمیر
یکی از خطاهای رایج در آسیب شناسی موضوعات ، تحلیل سیستمی معضلات ، چالش ها ویا بحران ها تقلیل آنها به یله و رها بودن رسانه و فضای مجازی است. توجه دادن افکار عمومی در ریشه یابی عمق معضلات و چالش ها به فجازی خطایی فاحش و نتیجه به دست آمده کاملا کلیشه ای و نارس خواهد بود. فضای مجازی رها و فاقد مدیریت ، نهایتا معد تحقق رفتار اجتماعی خاص در میدان یا کف جامعه می شود. اینکه هر رویداد گاه و بیگاه را منتسب به رسانه و شبکه های اجتماعی زرد و صورتی و ... بدانیم، پاک کردن صورت مساله و مایه بی اعتمادی سرمایه اجتماعی به نظام سیاسی و حاکمیت است. برای نمونه در مقوله افزایش نرخ ارز و طلا و افت ارزش پول ملی در روز های اخیر ، تقریبا خروجی نظرات کارشناسان اقتصادی و بازار سرمایه حواله به جنگ رسانه و فراخوان شبکه های معاند و ضد انقلاب برای التهاب آفرینی مجدد در کشور است. در این نقطه نظرات، سوء مدیریت ، وجود دلالان و رانت خواران ، اتخاذ سیاست های غلط اقتصادی دولت ها آن هم اقتصاد توزیعی به جای اقتصاد تولیدی و مولد ، عدم تشکیل یک اتاق جنگ اقتصادی با فرماندهان توانمند این حوزه و نکاتی از این دست محلی از اعراب ندارد و گویی هر آنچه هست زیر سر رسانه و فجازی است. در دیدار رییس جمهور با ائمه جمعه سراسر کشور ایشان به صراحت اعلام کردند که حذف ارز ترجیحی در این تورم افسار گسیخته و افزایش نرخ ارز و طلا موثر بوده است. حال آنکه قبل از آغاز این طرح کارشناسان متعهد ، متخصص و انقلابی در خصوص افزایش قیمت و تورم هشدار های لازم را داده بودند ولی متاسفانه اقدامی از سوی دولت صورت نگرفت. شبیه این ماجرا قرار است در موضوع کالابرگ های الکترونیکی اتفاق بیفتد. طبق اخبار غیر رسمی منتشر شده، طرح کالابرگ های الکترونیکی بدون سر و صدا در سراسر کشور اجرا خواهد شد .حال آنکه قرار بود در یکی دو نقطه از استان ها اجرایی و اگر نتیجه مناسب به دست آمد به کل کشور تعمیم داده شود. امید است در صورت اجرا همه جوانب امر و نکات کارشناسی شده مد نظر قرار گیرد. نکته حائز اهمیت اینکه اگر ما پذیرفته ایم قدرت رسانه ای دشمن و پمپاژ نفرت عمومی و ناکارآمدی علیه جمهوری اسلامی تاثیر شگرفی بر افکار عمومی کشور ما ندارد و این مساله در فراخوانی هایشان و حداکثر توانشان در بسیج مردمی علیه حاکمیت نهایتا منتج به شکل گیری تجمعات۱۰ و ۲۰ نفره خواهد شد ؛ پس توان رسانه ای دشمن در سایر عرصه ها چون اقتصاد و بازار سرمایه کشور خیلی موثر نیست. فاصله بین فضای مجازی تا فضای واقعی و میدان عمل بسیار متفاوت و زیاد است. در جنگ رسانه کانالیزه کردن ذهن و فکر به سمت نتیجه دلخواه حریف صورت میگیرد. حال آنکه اگر زمینه ها و بستر های شکل گیری این فرآیند برنامه ریزی شده دشمن را ازبین ببریم از اثرات زیاد آن بر افکار عمومی جامعه کاسته ایم. البته این بدان معنا نیست که برنامه ریزی و اتاق فکر دشمن را نادیده بگیریم.قدر مسلم آنکه هر طرحی از سوی معاندین جهت ضربه زدن به انقلاب اسلامی بازوان اجرایی دارد که یکی از آنها رسانه است نه همه آن ! برای حل یک مساله یا چالش یا بحران باید با دقت تمام زوایای پیدا و پنهان آن را بدون تعصب با ظرافت و درایت ببینیم . باید مراقب باشیم به اسم مبارزه و مقابله با توطئه دشمنان ، دسترسی ها و زمین بازی را در عرصه فضای مجازی و رسانه به حریفمان نبازیم .