توضیح سید نعمت الله جزائری در مورد اینکه چرا گناهان قبل و بعد بر گردن آندو نفر میباشد 🌹سید نعمت الله جزائری بعد از نقل این حدیث به طول مفصل به این بحث می پردازد که ما خلاصه ی آنرا ذکر می کنیم: 🔵سبب اینکه گناهان آینده بر گردنشان نهاده میشود روشن است چون که آندو نفر با غصب خلافت از اهلِ واقعی خلافت، باعث شدند که اهل ظلم و جور قدرت و استیلاء یافتند مانند بنی امیه و غیر آنها تا روز قیامت، و آندو نفر همان کسانی هستند که اساس ظلم و فساد را بنیان نهادند.. ☑️و من هرگاه یک حکم از احکام شریعت یا یک مسئله از مسائلِ مورد اختلاف، برای من سخت و مشکل می شود، خودم را مُلزَم به لعن آندو نفر و بیزاری از آندو می کنم؛ چراکه همان دو نفر باعث شدند که امام علیه السلام مخفی و غائب شدند، و إلا اگر امام علیه السلام ظاهر بودند من به ایشان رجوع می کردم و مسائلی را که نمی دانستم از ایشان می پرسیدم. 🔵اما سبب اینکه گناهان گذشته بر گردنشان نهاده میشود پس چندین وجه دارد ▪️وجه اول: اینکه این دو نفر به آن کار ها راضی بودند به همین خاطر هم به گذشتگان اقتدا کرده و مانند کار فراعنه که با رسولان می نمودند، با رسول خدا و اهل بیت رفتار نمودند، در آیات و روایات هم این مطلب فراوان ذکر شده.. در حدیثی آمده است که: "اگر کسی در شرق کشته شود، و کسی در غرب به آن راضی شود، در گناه کشتن او شریک است" ▪️وجه دوم: اینکه همانطور که استادِ علامه ی ما (= یعنی علامه مجلسی که استاد سید نعمت الله بود) فرمود: بعید نیست که ارواح خبیثه اینها دخالت هایی در انجام این کار ها توسط بد اخترانِ گذشته داشته باشند؛ چنانچه ارواح مقدسه نبی و اهل بیت او علیهم السلام در کارهای خیرِ گذشتگان با انبیاء و غیر آنها بودند، همانطور که روایت شده از امیرالمؤمنین علیه السلام: من همان کسی هستم که نوح را از غرق شدن نجات داد، و با او در کشتی بود، و ابراهیم را از آتش نمرود نجات داد و یوسف را از چاه نجات داد ... ▪️وجه سوم: ممکن است مراد این باشد که گناه آنها آنقدر بزرگ بوده که با گناه همه برابری می کرده و عذابی مانند عذاب همه آن گناهان دارد... و چقدر فاصله است بین اذیت کردن حضرت محمد صلی الله علیه و آله و خاندان او ، و اذیت کردن غیر آنها از انبیاء و غیرهم.. ▪️وجه چهارم: این احتمال ممکن است که خداوند سبحان توسط پیامبر به گوش آندو نفر رسانده بوده که "هر کسی حق امیرالمؤمنین و فاطمه و فرزندانشان را غصب کند مستحق اینست که با همه گناهکاران در گناهشان شریک باشد" پس در این صورت اگر این را شنیدند و علی رغم اینها ، باز کار خودشان را کرده باشند مستحق این عذاب ها هستند و این کاملا طبق عدالت خداوندست و هیچ گونه ظلمی صورت نگرفته.. 📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار ؛ ج‏۳ ؛ ص۲۴۱ـ۲۴۲