👆قرائن صحت روایت احمد بن اسحاق قمی رحمه الله در باب 9ربیع الاول: 1️⃣عمل مشهور شیعه تا زمان شیخ مفید و بعد از ایشان و در زمان علامه مجلسی و بعد از ایشان تا الان به عید قرار دادن روز 9ربیع الاول. (ر.ک: کفعمی از شیخ مفید در مسار الشیعه / و علامه مجلسی در بحار الانوار و زاد المعاد/ و فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب) 2️⃣بسیاری از فقهاء به استحباب غسل 9ربیع الاول مایل شدند بلکه فتوا دادند که معلوم است دلیلی بر این فتوا ندارند مگر همین روایت ؛ زیرا این غسل در غیر از روایت احمد بن اسحاق قمی رحمه الله ذکر نشده. که در پیام های بعدی و در آینده نام ایشان را ذکر خواهیم کرد ان شاء الله... 3️⃣اگرچه در کتب اربعه متقدمه شیعه ، اثری از این روایت وجود ندارد، ولی از زمان معاصرین شیخ طوسی تا قرن ها بعد ، برخی از علمای ما این روایت(یا مثل آن) را در کتب خود آورده اند {یا به آن اشاره کرده اند}؛ و ظاهر بسیاری از آنها ، پذیرش محتوای روایت و عید دانستن 9ربیع الاول است. نام برخی از این علماء و کتاب ها را در ادامه می آوریم: ❤️شیخ صدوق (قرن4) // البته در کتاب هایی که از ایشان به دست ما رسیده موجود نیست؛ ولی خریط فن حدیث ، سید بن طاووس، در کتاب اقبال روایت 9ربیع الاول را از شیخ جعفر بن بابویه (شیخ صدوق) از امام صادق علیه السلام نقل می کنند و آن را عظیم الشأن دانستند. 🖤طبری شیعی(شیخ محمد بن جریر – قرن5) در کتاب دلائل الإمامة // البته در نسخه ای که چاپ شده ، اثری از این حدیث موجود نیست؛ ولی محدث جلیل سید نعمت الله جزائری در کتاب خویش ، انوار نعمانیة ، این روایت را از دلائل الامامة شیخ طبری نقل می کند، که نشان می دهد در نسخه ای که به دست ایشان رسیده بود، این روایت ذکر شده بود. 💛هاشم بن محمد (قرن6) در کتاب مصباح الانوار // ر.ک: فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب از الانوار النعمانیة رضی الدین علی بن علی بن طاووس(قرن7) فرزند سید ابن طاووس مشهور صاحب اقبال الاعمال ، در کتاب خویش زوائد الفوائد // ر.ک: بحار الانوار از زوائد الفوائد 💚حسن بن سلیمان حلی(قرن9) ، شاگرد شهید اول ، در کتاب المحتضر // ر.ک: بحار الانوار از المحتضر و فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب از المحتضر 💙علامه مجلسی(قرن11 و اوایل12) در بحار الانوار و زاد المعاد ؛ و در این دو کتاب از اعتبار حدیث دفاع کرده است. 💜سید نعمت الله جزائری در الانوار النعمانیة // ر.ک: فصل الخطاب فی تاریخ قتل ابن الخطاب 💗و بسیاری از علماء بعد از علامه مجلسی در دوره صفویه و قاجاریه تا به الان ؛ که عید بودن 9ربیع الاول معروف گشته و روایت احمد بن اسحاق مشهور و در کتاب های فراوان مذکور شده بود.