✅ تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیتهای سینمایی
🔶تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیتهای سینمایی و انیمیشنی که دامنه نفوذ وسیعی بر کودکان دارند از یکسو و از سوی دیگر گردش مالی هنگفتی که حول این شخصیتها شکل میگیرد مقوله «بازارپردازی شخصیت» و کسبوکارهای مرتبط با آن را اهمیت ویژهای میبخشد. بازارپردازی به طور عمومی به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که جهت ترویج یک کالا برای فروش بیشتر در خردهفروشی ها اتخاذ میشود. فعالیتهایی مانند چیدمان کالاها در قفسهها، تخفیفات ویژه، معرفی مناسب محصول، تهیه بروشور و کاتالوگ، تست محصول و غیره. معنای خاصتر بازارپردازی که در اصل اشاره به «بازارپردازی شخصیت» دارد، جواز استفاده از یک برند، شخصیت یا رویداد برای ترویج فروش یک کالاست. حال میتواند این شخصیت، یک شخصیت حقیقی باشد یا یک شخصیت تخیلی برگرفته از یک داستان یا فیلم. بطور مثال یک تولیدکننده کالا اعم از اسباببازی، نوشتافزار، پوشاک، لوازم اتاقخواب، لوازمآرایشی و غیره با استفاده از ویژگیهای بصری و حسی یک شخصیت شناخته شده و به کار بردن آن در محصول خود، فروش کالایش را بالا ببرد.
✅ بازار پردازی شخصیت
🔶البته موضوع بازارپردازی صرفا شخصیت نیست؛ از یک رویداد نیز میتوان در بازارپردازی استفاده کرد که از مشهورترین آنها کالاهای مربوط به رویدادهای ورزشی مانند المپیک یا جام جهانی است.
🔷 بازارپردازی شخصیتهای سینمایی و انیمیشنی به خاطر بُعد فرهنگی و رسانهای که دارد سهم ویژهای را در این کسبوکار بازی میکند. در خیلی از مواقع درآمد حاصل از بازارپردازی، از فروش گیشهای و غیرگیشهای فیلمها نیز فراتر میرود.
🔷مجموعه هشتگانه فیلمهای «جنگستارگان» حدود ۸ میلیارد دلار فروش گیشه و حدود ۸ میلیارد فروش غیر گیشه داشته است. محصولات جانبی این مجموعه، شامل اسباببازی، کتاب، بازیهای ویدئویی، نوشتافزار و غیره در مجموع ۲۶.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که ۱۲.۵ میلیارد آن اسباببازی بوده است. سهم حدودا ۳۰ درصدی اسباب بازی از درآمد کل ۴۲.۵ میلیاردی این مجموعه نشان از جایگاه ویژه اسباب بازی در بازارپردازی دارد.
🔶 در حوزه فیلمهای انیمیشنی که مخاطب ویژه کودک و نوجوان دارد، این نسبت به مراتب بالاتر میرود. درآمد ۱۰ میلیاردی مجموعه انیمیشنهای «ماشینها» از بازارپردازی و مجوزهای مرتبط به آن موید این ماجراست.
✅ تاثیر بازار پردازی شخصیت های کارتونی خارجی
تاثیر بازارپردازی شخصیتهای کارتونی خارجی در ایران به خاطر واردات گسترده محصولات کودک و نوجوان بهویژه اسباببازی در فروش کالاها بسیار مشهود و عیان است به گونهای که تولیدکنندگان داخلی نیز از این امکان بیبهره نبوده و انبوه تولیداتی را در بازار شاهد هستیم که تصاویر شخصیتهای خارجی بر روی آنها نقش بسته است و اقبال خوبی هم نسبت به آنها از سوی مخاطبان وجود دارد. فیلمها، سریالها و انیمیشنهای با کیفیت روز دنیا به علت عدم التزام ایران به قوانین کپیرایت بینالمللی و به مدد دسترسی به اینترنت به راحتی در دسترس عموم مردم قرار داشته، با کمترین هزینهها میتوانند به تماشای آنها بنشینند. در این میان معدود شخصیتهای بومی ایرانی مانند کلاهقرمزی، پسرخاله، جنابخان، شخصیتهای شهر موشها و مجموعه شکرستان توانستهاند از ظرفیتهای بازارپردازی استفاده کنند که اغلب به علت مشکلات عدیدهای که پیش آمده است، چندان با موفیقت روبرو نشدهاند.
⭕️ مشکلات بازار پردازی شخصیت های ایرانی
🔶 بطور کلی میتوان مشکلات پیش روی بازارپردازی شخصیتهای ایرانی را موارد زیر دانست که رفع آنها می تواند راهکارهای مناسبی را برای گسترش کسبوکارهای این حوزه پیش رو قرار دهد:
1⃣ جذابیت انیمیشنهای خارجی نسبت به ایرانی: انبوه تولیدات سینمایی و انیمیشنی با کیفیت خارجی با مخاطب جهانی و هزینهکردهای عظیم، جذابیتهای داستانی و بصری ویژهای را به بینندگان ایرانی ارائه میکند. در برابر این حجم از تولیدات جهانی، تولیدات وطنی هنوز کیفیت مناسب در تعداد مطلوب را عرضه نکرده است که قاعدتا در فروش محصولات جانبی آن نقش بهسزایی را ایفا کند.
🔻ادامه 👇👇👇