ج) فعالیت های مذهبی و اجتماعی وی پس از ادعای بابیت سید علی محمد شیرازی، به واسطه ملاحسین بشرویه ای و میرزا محمد، معلم خود، در شمار نخستین گروندگان به باب درآمد (۱)و از فعال ترین افراد بابی شد که بابی گری را به ویژه در نور و مازندران ترویج می کرد. برخی از برادرانش، از جمله برادر کوچک ترش، میرزا یحیی معروف به «صبح ازل» نیز بر اثر تبلیغ او به این مکتب پیوستند. (۲) بهاءالله به دلیل تلاش برای رهایی قرهالعین، تنها زن عضو «حروف حی» از زندان، که به اتهام قتل عمویش ملامحمد برغانی قزوینی در زندان به سر می برد و نیز تأمین مخارج اجتماع بدشت (۳)که در محلی به همین نام گرد هم آمده بودند،(۴) جایگاهی معتبر نزد اجتماع کنندگان یافت. پس از اعدام سید علی محمد باب، امیرکبیر برای فرونشاندن قیام ها و شورش بابیان، از برخی آنها از جمله میرزا حسین علی خواست ایران را ترک کند و به کربلا برود. او در شعبان ۱۲۶۷ ه- .ق به کربلا رفت،(۵) ولی چند ماه بعد، پس از برکناری و قتل امیرکبیر در ربیع الاول ۱۲۶۸ه- .ق و به وزارت رسیدن میرزا آقاخان نوری، به دعوت وی به تهران بازگشت. در تیراندازی بابیان به ناصرالدین شاه در شوال ۱۲۶۸ه- .ق بار دیگر - و البته بسیار شدیدتر - دستگیری و اعدام بابی ها آغاز شد. (۶) حکومت مرکزی بر اساس شواهدی که نشان می داد میرزا حسین علی نوری در طراحی این سوء قصد شرکت داشته است، او را دستگیر کرد.(۷) بهاءالله در لوح شیخ نجفی، خود را از دخالت در ماجرای ترور ناصرالدین شاه تبرئه می کند،(۸) ولی منابع بابی مخالف بهاءالله، از جمله خواهر او این مشارکت را تأیید می کنند. (۹) 📗۱)- نک: ح.م. بالیوزی، بهاءالله شمس حقیقت، ترجمه از انگلیسی: مینو ثابت، صص۴۸ - ۵۱، George Roland Publisher.1980. 📗۲- نک: همان، صص ۸۵ - ۹۱ 📗۳- نک: همان، صص ۲۵۹ و ۲۶۰. 📗۴- نک: نقطه الکاف، صص ۲۴۰ و ۲۴۱. 📗۵- نک: مطالع الانوار، صص ۵۸۰، ۵۸۴و ۵۸۵. 📗۶- . نک: همان، صص ۵۹۰ - ۵۹۲ 📗۷- . زعیم الدوله تبریزی، مفتاح باب الابواب، ص ۱۹۵. . نک: لوح شیخ نجفی، ص۱۵ 📗۸- نک: عزیه خانم نوری، تنبیه النائمین، (رساله عمه)، منتشره از سوی مؤمنین به بیان، صص ۵ و ۶. 📗۹- نک: شوقی افندی، قرن بدیع، ج ۱، ص ۳۱۸. 📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، صص۶۲-۶۳ 🚫@bahaiyat🚫