مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: یکی از علائم انحراف آن است که به اشتباه خود، رنگ و لعاب دینی بدهیم و انسان حاضر نباشد خطای خود را بپذیرد.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد اظهار کرد:خدای متعال بعد از اینکه نحوه برخورد مردم مکه را با پیامبر اسلام(ص) مورد انتقاد قرار داد و آنهارا به عبرتی از تاریخ متوجه کرد و آن مساله قوم فرعون است.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود:زیبایی های قرآن در بیان درگیری بین مردم جاهل و پیامبر(ص) شنیدنی است، این آیات مورد توجه مردم است در این جا نیز بحث را روی قوم موسی می برد، چون کسانی که بنی اسرائیل را به بردگی کشیده بودند و تحت فشار اجتماعی قرار داده بودند صرفا فرعون نبود بلکه قوم فرعون بود لذا بحث فتنه و آزمایش به سمت قوم فرعون کشیده شد.
وی تصریح کرد: فتنه این است که شما پدیده ای را به آتش بسپارید و در گرداب حادثه بیندازید تا میزان سلامت تا عدم خلوص روشن شود، وقتی فتنه انجام می شود خداوند خالص ایمان را نمی خواهد بسنجد گاهی فتنه برای این است که خالص فساد روشن شود.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور عنوان کرد: یعنی همچنان که می خواهد مومن معلوم شود میخواهد درجه کفر نیز معلوم شود، وقتی قوم فرعون آزمایش می شوند قرار است درجه کفر آن ها مشخص شود، خداوند ما را گاهی در معرض دشمنی مانند جریان استکبار قرار می دهد تا درجه کفر ما مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد: در این شرایط سختی، زر ورق ها و تزویرها کنار میرود، فتنه الهی گاهی برای بروز کفر است بنابراین وقتی می فرماید قبل از این مردم مکی، قوم فرعون را به فتنه آزمایش کردیم داستان فتنه از آن جا شروع شد که رسولی گرامی و ارجمند برای این قوم آمد.
مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: فرد کریم دارای سجایای اخلاقی است، مکارم اخلاق با محاسن اخلاق فرق دارد، انسانی که محاسن اخلاق دارد می تواند پابه پای رفتار دیگران رفتار کند اما مکارم اخلاق برای کسانی است که فراتر از این ها و بزرگوارانه با دیگران برخورد می کنند و منشی بزرگ دارند.
وی گفت: بررسی در سوره های گذشته در مورد حضرت موسی پی به بخشی از شخصیت کریم ایشان می بریم و این ارجمندی در رفتار موسی ظهور می کند در آیات قبل از سوره دخان تجلی یافته است، علت اینکه موسی را به شخصیت کریم معرفی می کند در سوره مریم قرآن موسی را پیش از رسالت این گونه معرفی می کند که ایشان بنده ای دارای اخلاص بود و مخلص یعنی کسی در اخلاص به کمال رسیده باشد.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور افزود:مخلص یعنی کسی که همه ابعاد وجودش را خلوص نیت گرفته و ذوب در اخلاص شده باشد، خداوند، می فرماید موسی شخصیتی مخلص دارد، برخی نمی توانند ازطریق خلوت با خدا به او نزدیک شوند اهل علم و پژوهش و دانایی هستند اما یکی از چیزهایی که برای خدا علامت بزرگی است اهل نجوا بودن با خداست، انسانی که اهل نجواست در فرصت های مختلف ابراز اخلاص و با خدا نجوا می کند و حالتی که بزرگان در خلوت با خدا دارند را می گویند.
وی تصریح کرد: موسی چنین شخصیتی بود در اوج اخلاص و تقرب از طریق نجواها با خدا ارتباط داشت همچنین یکی دیگر از ویژگی ها که در سوره شعرا می بینیم اعتراف به گناه و اشتباه بود، وقتی در این جا مطرح می کند و فرعون او را مواخذه کرد که تو یکی از ما را کشتی گفت بله من این کار را انجام دادم و من زمانی که این کار را کردم راه را اشتباه رفتم و می گوید من فرار کردم این صداقت را دارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: صراحت انسان در برعهده گرفتن خطا، بخشی از کرامت است انسان های کریم اگر اشتباه کردند اشتباهات را به گردن می گیرند در این سوره آیه 22 مساله زیباتری را مطرح می کند فرعون منت می گذارد و می گوید ما تو را بزرگ کردیم و این حرفها چیست اما نگاه موسی اجتماعی است و می گوید به من رسیدگی کردی اما قوم من را برده خود کردی.
وی افزود: برخی وقتی به جای بهتری می روند دیار و قوم خود را فراموش می کنند در حالی که ممکن است در دیار جدید به ملت خود ظلم هم داشته باشند، این نگاه بزرگ و کرامت است موسی که فریب محبت به خود را نمی خورد و درد مردم خود را دارد و نگران مردم خودش است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور عنوان کرد:وقتی طبق سوره قرآن کریم، موسی فرار میکند در اه دو دختر را می بیند که میخواهند به گوسفندان آب بدهند، موسی در آن وقت بسیار هم گرسنه است اما گوسفندان را آب داد و تقاضای پاداش نکرد.