وی گفت:مساله تنوع ادیان و رسالت ها نیز در این بخش مطرح می شود، برخی تصور می کنند بهانه ای برای اینکه زیر بار دین خاصی مثل اسلام نروند تنوع و تعدد دین توصیه می شود، قرآن در این جا سوره شورا را نازل می کند و به چنین ادعایی پاسخ می دهد، تنوع ادیان وجود دارد ولی ریشه به خدای واحد برمی گردد،مثلا مشرکین می خواهند از مساله عیسی به عنوان فرزند خدا در مسیحیت استفاده کنند و فرشتگان را دختران خدا می دانند که اگر فرشتگان را به صورت تمثال می پرستیم، ما نیز فرشتگان را دختران خدا قرار دادیم اما در سوره زخرف این را توضیح می دهد که این کار غلط است و کار شما نیز غلط است. این مفسر قرآن کریم بیان کرد: در سوره دخان بخث به جایی می رسد با مشرکینی که روی باورهای خود موضع می گیرند اتمام حجت می شود و برای ما که کار فرهنکی می کنیم باید هوشیارانه عمل کنیم. از این منظر به سوره ها نگاه کردن می تواند انسجام ذهنی عنایت کند و باید این جنبه ها را مورد توجه قراردهیم. موضوع آخر مساله فضیلت سوره هاست، بسیاری از فضیلت ها ساختگی است به ویژه در فضای پایین تر علاقه به این مباحث است، ریشه آن به عده ای از سوفیه باز می گردد که برای اینکه مردم را از دنیا صرف نظر دهند روایات فضیلت برای آن ها طرح کرده اند. وی تصریح کرد:روایات فضیلت باید با نگاه مشکوک با آنهابرخورد شود مثلا اهل بیت را دارالشفای اجسام قرار می دهند در حالی که اهل بیت برای هدایت آمده اند اما به گونه ای جلوه می دهند که با آن بیماری را شفا بدهند، نظام به جز اذن خدا تغییر نمی کند کار این بزرگان راهبری و ارشاد است، قرآن نیز کتابی است که انسان را از گمراهی دور و به بشریت، بصیرت عنایت می‌کند. مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: از نظر خواص باید با فضیلت، با احتیاط برخورد کرد، به روایات فضیلتی که بتواند غرض تربیتی سوره را تبیین کند تا حدودی می توان اعتماد کرد چون قرائن صدقی می توان از آن گرفت، اگر روایت فضیلتی را ملاحظه کردید خیلی زود به عنوان باور قطعی اسلامی با آن برخورد نکنید تا مبادا محقق نشود تردید از متن نباشد، اثر تربیتی قرآن مشخص است مثلا برای حوامیم یا 7 سوره حوامیم رسول خدا فرمود حوامیم 7 مورد است، درب های آتش نیز 7 تاست، هر یک از این حوامیم روبروی یکی از این درب ها می ایستد و شفاعت می کند داخل این درب مکن کسی را که به من ایمان داشته و من را خوانده است در این که قرآن شفی است تردیدی وجود ندارد. وی عنوان کرد: چنین روایت فضیلی چون شاهد صدق دارد پذیرفته می شود و چون با شرک و اقسام شرک را آسان کند برخورد می کند و انسان را به توحید عبادی و بندگی می کشاند معلوم می شود شرک باب اصلی ورود به جهنم است، رسول خدا می گوید اگر سوره ای بتواند تربیتی توحید را برای ما تقویت کند آن سوره دخان است و 70 هزار فرشته برای کسی که این سوره را می خواند دعا می کنند و با پدیده شفاعت و استغفار سازوگار است، این فضیلت قابل تامل و پذیرش است سوره دخان از نظر مقدمات در مضامین اجمالی کاملا سوره قابل توجهی است و معلوم است نقش ارزنده تربیتی در زندگی ما دارد و باید با این رویکرد به سمت مطالعه و بررسی این سوره عزیز برویم. این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: قرآن نزولی از جانب حق داشته است و پیرامون شب قدر مطالبی را بیان می کند و به واکنش منفی مشرکان که برخورد اهل شک می کنند اشاره دارد ، از این جا برخورد با جریان شرک آغاز می شود. مدیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به اولین آیه از سوره دخان اظهار داشت: «حامیم»، این آیه از مباحثی است که در بین مفسیرن زیاد درباره حروف مقطعه آمده است، مفسرین زیادی در این باره سخن گفته اند برخی به تناسب اینکه بعد از این آیات ذکری از قرآن شده گفته‌اند این حروف اسامی از قرآن است که به دنبال آن عظمت قرآن آمده است و این حروف حجایی است و اگر می توانید با همین الفاظ شما هم بیاورید، این یک برداشت از این حروف مقطعه است. وی گفت: قرآن با حروف و ادبیات عرب و فصاحت و بلاغت و علم و بیان و قوائد شعری و نثری که در اختیار داریم با همین حروف تنظیم شده است اما بشر از آوردن کلامی در مستوای این کتاب که همه این کمالات برای کیفیت حروف و کلمات نمی تواند به کار ببرد مگر هر کس قوائد را بداند می‌تواند قوائد را به کار ببرد با وجود دانایی، ممکن است توانایی نداشته باشیم، قرآن کریم معجزه است اگر جن و انس بنشینند و با هم فکر و مهارت ها را به کار بگیرند نمی توانند همچون قرآن کتابی بیاورند.