🔻 آیا مقام امام حسین (ع) از دیگر ائمه بالاتر است؟ 💠 با توجه به برخی از روایات که در ش‍‍أن و مقام امام حسین علیه السلام وارد شده، اما نمی‌توان آنها را دلیلی بر ارجحیت مطلق مقام او نسبت به دیگر ائمه دانست؟ 🔹 اگر ارجحیت و اهمیت را به معنای بالاتر بودن مقام امام حسین (ع) نسبت به همه معصومین بدانیم، خیر، این‌طور نیست که از هر جهت حضرت امام حسین علیه السلام بالاتر از دیگر معصومین باشد. 🔹 باید دانست همه معصومین در ولایت کلیه الهیه اشتراک دارند و در برخورداری از ولایت (اصل و حقیقت این ولایت) همه یکسانند که این ولایت همان جایگاه معنوی آنها در تصرف امور دین و دنیای مردم است. چنان که روایات می‌گویند: «بدانکه این چهارده تن ،معصومین طاهرین مطهّرین همه، یک نورند، کلّهم نور واحد، چنانچه فرموده‌اند: اوّلنا محمّد و آخرنا محمّد و اوسطنا محمّد و کلّنا محمّد» ایشانند صراطى که متّصفند بمراتب ولایت مطلقه کلیّه محیطه به سایر ممکنات و صراط خدایند بر خلق او، زیرا که ولایت ایشان ولایت خدا است و محبتشان محبّت خدا است و رضایت ایشان رضایت خدا است و شناختن ایشان بنورانیّت شناختن خدا است «تفسیر أم الکتاب، ص: ۲۱۰» 🔸 البته این مطلب منافاتی با این ندارد که بعضی از معصومین مقامات بالاتری داشته باشند (نه در داشتن اصل ولایت) بلکه در مراتب ولایت و و درجات آن. چنان که در روایاتی پیامبر اسلام بالاتر از مابقی معصومین معرفی شده است و یا علی (ع)‌ بعد از پیامبر از دیگر معصومین بالاتر معرفی شده‌اند. بله ، در مورد امام حسین علیه السلام و اهمیت انقلاب او و حتی در مورد ارزش گریه بر شهادت مظلومانه او و جواز خوردن از خاک قبر وی، یک امتیاز ویژه دارند و این خصوصیت منحصر به اوست، چنان که از امامان علیهم السلام و از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایات قابل توجهی در این مورد رسیده است؛ از جمله در ذیل تفسیر آیه ۸۴ از سوره بقره: «وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِماءَکُمْ وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ...» وارد شده که: «پیغمبر اکرم صلّى الله علیه و آله و سلّم فرمود وقتى که این آیه درباره یهودیان نازل شد آنها نقض عهد کرده، پیغمبران خدا را تکذیب و آنان را بقتل می‌رسانیدند، اى مسلمانان آیا خبر ندهم به شما کسانى که در امت من شباهت به یهودى‌ها دارند؟ عرض کردند بفرمائید آنها چه اشخاصى هستند فرمود عده‌ای از امت من ادعا می‌کنند که مذهب اسلام دارند ولى بهترین فرزندان مرا به قتل می‌رسانند و شریعت مرا تغییر می‌دهند؛ آنها دو فرزندم حسن و حسین را می‌کشند همانطور که پدران این یهودی‌ها زکریا و یحیى را کشتند، بدانید خداوند آن‌ها را لعنت کند و پیش از آنکه قیامت فرا رسد ،قائم آل محمد را می‌فرستد .... و آن قائم از اولاد فرزندم حسین می‌باشند و آنان را با شمشیر دوستان خدا به جهنم می‌فرستد. خداوند لعنت کند کشنده حسین را و آنکه یارى کند کشنده حسین را یا ساکت بماند تا حسین را بکشند بدانید خداوند بر گریه کنندگان حسین از روى رحمت و مهربانى درود فرستد، بر کسانى که بر کشنده‌گان حسین لعنت کنند، نیز، رحمت می‌فرستد و هر کس راضى به قتل حسین باشد شریک در خون اوست و از قاتلین محسوب می‌شود و آنان و یارى کننده آنها، از دین خدا بیزارند و خدا هم از آنها بیزار است و خداوند به فرشتگان امر می‌کند که اشک چشم گریه کننده‌گان بر حسین را گرفته و به خازن بهشت بسپارند تا آن‌را به آب زندگانى مخلوط کند و عطر و لذت آن چند هزار برابر زیاد شود و فرشتگانى را مأمور فرماید تا اشک شوق کسانى که از قتل حسین مسرور می‌شوند، گرفته و به مالک جهنم بدهند تا به حمیم و غساق مخلوط کنند تا حرارت و عفونت آن براى دشمنان آل محمد چند هزار برابر زیاد شود.» 🔹 و این‌گونه روایات در ش‍‍أن و مقام امام حسین علیه السلام وارد شده، اما نمی‌توان آنها را دلیلی بر ارجحیت مطلق مقام او نسبت به دیگر ائمه دانست. 🔹 هر کدام از ائمه علیهم السلام ویژگی خاصی داشتند، امام حسین علیه السلام هم خصوصیاتی منحصر به خود داشتند که ایشان را ممتاز می‌کند. 🌐 منبع: سایت پرسمان 🆔 @balagh_ir