👇👇👇 💢سوال: 🔰آيا رواياتي در خصوص زندگي امام زمان ـ عليه السلام ـ در زمان فعلي وجود دارد چطور مي توان امام زمان را ديد؟ (بخش اول) ✍️پاسخ: ✅در پاسخ به سوال مورد نظر به دو نکته لازم است اشاره نماييم: 💠الف: روايات و احاديث معتبر و متواتري که شيعه و سني از رسول خدا نقل کرده اند و نيز روايات معتبري که از امامان معصوم ما وارد شده و در آن از غيبت امام زمان ـ عليه السلام ـ سخن به ميان آمده است، دليل روشن و قاطع بر حيات و زنده بودن وليعصر ـ عليه السلام ـ مي باشند زيرا غيبت و غايب عرفا بر کسي اطلاق مي گردد که زنده است ولي از ديده ها پنهان است و پنهان بودن و غايب و مستور بودن ممکن است به چند صورت باشد به طوري که شخص غائب ممکن است در ميان مردم باشد ولي مردم او را نبينند چنان چه در قرآن مي خوانيم: 👈« وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا »[1] و چون قرآن بخواني، ميان تو وکساني که به آخرت ايمان ندارند، پرده پوشيده قرار ميدهيم. يعني گاهي کافران صداي تلاوت قرآن پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ را مي شنيدند ولي خود آن حضرت را نمي ديدند با اين که پيامبر حاضر بود و ممکن است شخص غائب در ميان مردم باشد و در ميان آن ها رفت و آمد و زندگي نمايد و مردم او را مي بينند اما نمي شناسند 👈 اين هم نوعي از غيبت است چنان چه در جريان يوسف ـ عليه السلام ـ مشاهده مي کنيم که سال ها در ميان مردم مصر زندگي مي کرد اما هيچ کس او را نمي شناخت که يوسف صديق و پيامبر خدا است و حتي برادرانش او را وقتي ديدند نشناختند، و ممکن است غيبت به اين صورت باشد که شخص غايب در مکان ديگر و به دور از مردم زندگي مي کند به طوري که کسي در شرايط عادي به او دسترسي ندارند. 👈در خصوص زندگي امام زمان ـ عليه السلام ـ در زمان غيبت ممکن است به يکي از اين سه صورت باشد همان گونه که ممکن است به هر سه نحو و در شرايط مختلفي باشد. اينک به چند روايت در تأييد و توضيح آن چه بيان کرديم اشاره مي کنيم: 🔷1ـ از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده که فرمود: «مردم امام خود را در بين خود نمي بينند» و او در موسم حج حاضر مي شود و مردم را مي بيند ولي مردم او را نمي بينند»[2] 🔷2ـ از امام باقر ـ عليه السلام ـ روايت شده که فرمود: «براي صاحب اين امر (امام زمان ـ عليه السلام) حتماً يک دوران عزلت و جدائي از مردم مي باشد، و در اين دوران بايد در تحصيل قوت و قدرت بود.... و چه خوب منزلي است طيبه. (يعني منزل او در زمان غيبت ـ مدينه طيبه ممکن است باشد.)»[3] 🔷3ـ ونيزامام صادق ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: «... صاحب اين امر (امام زمان ـ عليه السلام) در بين مردم رفت و آمد و تردد دارد و در بازارها راه مي رود و روي فرش هاي مردم مي نشيند و مردم او را نمي شناسند، و اين وضع ادامه دارد تا زماني که خداوند به او اجازه ظهور دهد و آن وقت مجاز است خود را معرّفي نمايد....»[4] 🔷4ـ روايتي ديگر از امام صادق ـ عليه السلام ـ : «همانا براي قائم دو غيبت است که در اولي مورد مراجعه قرار مي گيرد ولي در دومي کسي نمي داند او کجا است، در مراسم حج حاضر مي گردد و مردم را مي بيند ولي مردم او را نمي بينند (يعني نمي شناسند)»[5] در خطبه صد و پنجاه نهج البلاغه صبحي صالح در مقام اشاره به فتنه هاي آخرالزمان و جريان حضرت مهدي ـ عليه السلام ـ چنين آمده: «... آگاه باشيد 👈کسي از ما که آن فتنه ها را (در زمان غيبت)درک نمود با چراغي نوراني حرکت مي کند و بر رويه نيکان رفتار مي نمايد تا گرهي را بگشايد و گرفتاري را نجات دهد، جمعيت هايي را پراکنده و پراکنده هايي را مجتمع سازد، و اين در حالي است که از چشم مردم پنهان است و کسي او را نمي بيند، هر چند چشم خود را خيره سازد.»[6] يعني با اين که آن حضرت از ديده ها نهان و يا در حضر ولي ناشناخته است اما تصرّفاتي در امور مردم دارد. 📎 🌐منبع:سایت اندیشه قم 🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ 🆔 @balagh_ir