☝
ادامه پست قبلی
(بحث اخلاق و عدل در قرآن):
نتیجه:
✍سید موسی موسوی
عامل انحراف بشر از مسیر عدل ، امیال نفسانی و نیز حب و بغض های بیجا از جمله انگیزههای بشر در سرپیچی از اجرای عدل است (آیه ۱۳۵ سوره النساء) پیروی از هوا و هوس، روحیه عدالتخواهی را تضعیف میکند. دیده الهی را کور مینماید و روزنه خودبینی را میگشاید و سرانجام انسان را وا میدارد تا به ملاحظه پدر و مادر و خویشان و اقوام، پا روی حقیقت بگذارد و از اجرای عدل سرباز زند ، کینه با دشمنان نیز از دیگر عواملی است که فرد را وامیدارد تا عدالت را نادیده انگارد، از این رو قرآن کریم تأکید فرموده است تا مؤمنان از بازگو کردن سخن حق در هیچ شرایطی خودداری نکنند و رعایت عدالت را بر هر چیز دیگر مقدم دارند (آیه ۸ المائدة).
عدل یکی از بدیهیات فطری است و انسان در کمال تعادل و تناسب ظاهر و باطن آفریده شده است می فرماید الَّذي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ (الانفطار/۷) (همان كسى كه تو را آفريد و اندامت را درست و نيكو ساخت و متعادل و متناسب قرار داد) و لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في أَحْسَنِ تَقْويمٍ (لاتین/۴) (كه ما انسان را در نيكوترين نظم و اعتدال آفريديم) بهخاطر همین عدل و عدالت و قسط نزد وجدان عمومی بشریت ارزش گرانقدر دارد زیرا در سایه عدل هر کسی به حق خویش میرسد، تعدی و تجاوز از جامعه رخت برمیبندد و امنیت و آرامش بر همه جا حاکم میشود به همین جهت مردم، بیعدالتی را نکوهش میکنند و عدالت را میستایند ، همچنان که عسل به کام هر کسی شیرین و بوی خوش مشک خوشایند همگان است، رایحه عدل نیز نزد همگان پسندیده و خوشایند است ، این سخن اشاره به این است که مردم تشنه عدالتند و انجام یک کار عادلانه، هر چند قلیل، موجب گشایش کارهای بسیار میشود
و سبب پویایی عدل در سراسر هستی چه در نظام تکوین و چه در نظام تشریع، الله متعال است و عدالت وصفی است برای توزیع مواهب و بدلیل آن که رحمت و علم الهی بینهایت است عدالت به معنای تام و کامل آن محقق میشود ، لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ (الحدید/۲۵) (همانا ما پيامبران خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنان كتاب و ترازوى (تشخيص حق از باطل) نازل كرديم تا مردم به عدالت برخيزند)
آنچه ویژگی منحصر به فرد دیدگاه برگرفته از وحی میباشد آن است که عدالت در میان انسانها هماهنگ با واقعیت های آفرینش بوده و آفرینش نیز دارای یک نظام هدفمند است، لذا چنانچه قدرت علمی انسان نتواند برخی از اهداف حیات بشری را کشف نماید و در عین حال علم به آنها و عمل بدان اصول در رسیدن انسان به زندگی عادلانه و سعادتمند موثر باشد بی گمان الله متعال از طریق وحی، انسانها را هدایت خواهد کرد، در حالی که در دیدگاه های غیردینی این مشکلات پیچیدگی های غیرقابلحلی پیدا میکند و با هیچ ابزاری کنترل و توجیه و تاویل نمیشود و انسان را وارد ورطه گمراهی و پوچی مطلق مینماید و همین بستری برای ظالم و فاسد و فاسق شدن انسانها خواهد بود ، بردگان فکری مستشرقین غربی(ملحدین و اسلام ستیزان ایرانی) با نشخوار اکاذیب مراجع تقلیدشان(مستشرقین) جاهلانه جامعه و خودشان را از تعادل و عدالت ظاهری و باطنی خارج نموده و با شعار آزادی حیوانی و بیقیدوبند به استقبال مدینه فاضله خودشان میروند (مدینه فاضلهای که در آن همجنسبازی و ازدواج با محارم و روابط خارج از ازدواج و ربا و... یکی از آن انتخابهای آزادانه است)
در واقع عدالت حقيقى چنانچه در كتب اخلاق تشريح شده است، حد وسط بين فضایل اخلاقی است (بدون افراط و تفریط). عادل حقيقى كسى است كه در تمام امور حد وسط را انتخاب نماید و تشخيص وسط حقيقى بسيار مشكل است، لكن براى ما مسلمانان معيار و ميزان شناختن حد وسط همان احكام الهى است كه شارع مقدس اسلام براى ما معيّن كرده چنانچه مىبينيم براى هر عملى از اعمال حكمى مقرر فرموده كه اگر ما در تمام امور عمل خود را مطابق همان احكام قرار دهيم جزء اولین و بهترین اشخاص عادل روى زمين خواهيم شد.
إن شاء الله
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
🅱️
@baloutestan