⁉️ در نزد شیعه، زنی که متعه می‌شود زن کرایه‌ای است؛ چون از امام صادق(علیه‌السلام) در مورد ازدواج موقت پرسيده شد که آيا فقط بايد چهار زن باشد؟ ایشان گفت: خير، با ١٠٠٠ نفر از اين زنان ازدواج کن، زيرا اين‌ها کرايه‌ای هستند. 🔰 پاسخ اجمالی: 👈 اولا: سند روایت ضعیف است؛ ثانیا: در روایت کلمه «مستاجرات» آمده و دشمن آن را به "زنان کرایه‌ای" ترجمه می‌کند، در حالی‌که این خیانت در ترجمه است. بلکه این کلمه از ریشه "أجر" است که به معنای مهریه است، چنانکه شواهد متعددی از این معنا در قرآن و منابع شیعه و سنی وجود دارد. 🔰 پاسخ تفصیلی: 👈 اولا: سند روایت ضعیف است؛ علامه مجلسی(رحمه‌الله‌علیه) در بررسی سندی این حدیث می‌نویسد: «روایت از نظر سندی، مجهول است.» این روایت با همان سند موجود در کافی، در کتاب‌های «استبصار»، «تهذیب الاحکام» و «وسائل الشیعه» نیز ذکر شده که طبیعتا حکم‌شان همان است. حدیث مجهول از اقسام حدیث ضعیف است و روایت ضعیف در علم حدیث، از درجه اعتبار ساقط است. 👈 ثانیا: متن حدیث این‌گونه است: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام: قَالَ: ذُكِرَ لَهُ الْمُتْعَةُ أَ هِيَ‌ مِنَ الْأَرْبَعِ ؟ قَالَ تَزَوَّجْ مِنْهُنَّ أَلْفاً فَإِنَّهُنَّ مُسْتَأْجَرَاتٌ» محور شبهه بر روی کلمه «مستاجرات» است. شبهه‌افکن با حیله‌گری تمام و با استفاده از عنصر مغالطه، کلمه «مستاجرات» را به "زنان کرایه‌ای" ترجمه می‌کند در حالی‌که این خیانت در ترجمه است. ✅ «مُسْتَأْجَرَاتٌ» از ریشه "أجر" است که به معنای مهریه است، چنان‌که شواهد متعددی از این معنا در قرآن و منابع شیعه و سنی وجود دارد. قرآن در این باره می‌فرماید: «فَمَا إِستَمتَعتُم بِه مِنهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً [نساء/24] زنانی را که متعه نمودید مهرشان را به عنوان فریضه [واجب] بپردازید.» این‌جا مستأجرات به معنای این است که اجر و مهر آن زنان واجب است که داده شود، چراکه زنان ارزشمندند و در قبال ازدواج موقت، باید به آنان مهریه بپردازند. سرخسی از علمای اهل سنت پس از ذکر این آیه می‌نویسد: «مهریه، اجر نامیده شده است.» 🔶 این واژه دقیقا در مورد ازدواج دائم نیز بارها در قرآن به کار رفته است که منظور همان مهریه است؛ چنان‌که در آیه 10 سوره ممتحنه و آیه 25 سوره نساء، برای مفهوم مهریه به کار رفته است: «وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ [ممتحنه/10] باکی نیست که شما با آنان [زنانی که از مکه مهاجرت می‌کنند] نکاح کنید در صورتی که مهرشان را بدهید» «فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآَتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ [نساء/25] زن‌های‌های مؤمنی که شما با آن‌ها ازدواج می‌کنید، اجرت‌شان [مهرشان] به طور پسندیده بدهید.» ❇️ از همه بالاتر، آیه‌ای در سوره احزاب است که در مورد رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌باشد: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آَتَيْتَ أُجُورَهُنَّ [احزاب/50] ای پیامبر، ما برای تو آن همسرانی را که مهرشان را دادی حلال کردیم.» «ابن کثیر دمشقی» -مفسر بزرگ اهل سنت- در ذیل این آیه صراحتا می‌گوید که منظور از «اجر» همان مَهر است. 💠 حال، آیا شبهه‌کنندگان در مورد زنان دائمی نیز که قرآن برایشان تعبیر اجر به کار برده، تعبیر زنان کرایه‌ای را به کار می‌برند؟! ___________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/140633 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org