استاد یزدان پناه: اصل این اندیشه را دین به ما یاد داده، صراط مستقیم بندگی است،
کل قرآن با سوره حمد برابری می کند،
بسم الله الرحمن الرحیم سوره حمد با تمام سوره ها فرق دارد،
لذا بسم الله اش فرق دارد، اهل معرفت چه گفته اند،
عمق عمق قرآن در سوره حمد هست، ما بهت هفت آیه دادیم،
سوره حمد مقصدش چیه؟
اظهار بندگی،
نوع عالی بندگی، صراط الذین انعمت علیهم
یعنی چی؟ یعنی بندگی
أن اعبدنی، هذا صراط مستقیم
این چیست؟
بندگی آن صراط مستقیم هست.
علامه طباطبائی، این آیه را اینگونه معنا کرده که آن چیزی که انبیاء دارند که اصلش بر میگردد به معرفت حضرت حق متعال.
نعمت پرواز کردن، نه راه مغضوب علیهم، نه راه ضلالت،
حتی شرک خفی خودش ضلالت هست،
دین می خواهد ما را به منطق عالی خودش بکشاند.
خدایا داخل کن مرا در هر خیری که رسول و آل رسول را داخل کردی.
دعای کمیل، می گوییم اخصهم زلفه لدیک
منطق چیست؟
نزدیکترین شدن
فضل خدا بسیار هست،
اینطور نیست.
الان برخی می گوید کاش در نسل ما یک نفر مثل آقای بهجت باشد، دین راه را باز نشان داده.
اصلش و اوجش این هست،
سخت نگیرید،
اینکه بقیه امور دینی را ناچیز ببینی، غلط هست.
اگر همین دستورات دینی را حتی صوری اجرا کنید، خیلی زیاد هست، حتی نماز بدون توجه کامل.
یکی از علماء دید فردی آمد، وضویش را خوب نگرفت، آمد سلام به عالم کرد، این عالم دید نمازش هم درست نبود، آخوند کاشی با اون عظمت گفت ای عمو، نه وظویت درست بودنه نمازت،
مرد گفت بله می دانم من فقط آمدم بگویم من طاغی یاغی نیستم،
آخوند کاشی بسیار متاثر شد.