سلام علیکم ✅ وقتی انسان،اصول دین(توحید معاد نبوت عدل وامامت) را تحقیق میکند وعقلا پی میبرد که بدون شک خدایی هست وپیامبری هست و...حال باید تسلیم احکام خدا باشد زیرا عقل به دلیل محدودیتش نمیتواند احکام الهی را حاصل کند. حرمت وحلیت دارای دلیلی است که بسیاری از حکمتهای آن به دست مارسیده وبسیاری هم نرسیده مثلا ضررهای شراب وخوک از لحاظ پزشکی کاملا ثابت شده است و علت بسیاری هم کشف نشده. اما ما باید تعبدا همه احکام خالق جهانیان را بپذیریم زیرا میدانیم اوبهتر از ما به مصالح ومفاسد علم دارد گرچه برای ما کشف نگردد. درمورد علت بسیاری از احکام به کتاب علل الشرائع شیخ صدوق مراجعه شود. ✅پیامبر مهربانیها فرمود:بندگان خدا! شما به منزله بیماران مى باشید و پروردگار جهان به منزله طبیب، پس صلاح مریض و مصلحت او در آن دستوراتى است که طبیب براى وى تشخیص مى دهد، نه در آن چیزهایى که مریض علاقه دارد و پیشنهاد مى نماید. بنابراین تسلیم فرمان خدا شوید تا به پیروزى و کامیابى دست یابید ✅ امارضا علیه السلام فرمودند:خداوند از خوردنى ها و آشامیدنى ها چیزى را مباح نکرده مگر اینکه در آن منفعت و مصلحت بوده و چیزى را حرام نکرده، مگر اینکه در آن ضرر و نابودى و فساد بوده است ✅دنیا محل آزمایش وجهاد است نه محل ماندن. ولازم است در ای امتحان بین دو جهت خیر وشر هم امکانات وهم نیروهایش وجود داشته باشد تا راست ودروغ انسانها مشخص گردد.ضمنا در آیات قرآن میفهمیم که شیطان فقط دعوت میکند وهرگز بر انسان تسلطی ندارد مگر خود انسان اورا بعنوان ولی اش قبول کند.پس این انسان است که فریب را انتخاب میکند واین ها لازمه اختیار انسان است که بتواند از پیشنهاد خدا وفطرت وفرشتگان وعقل و در مقابل از پیشنهاد شیاطین وعلاقه نفس اماره،یکی را انتخاب نماید وسرنوشت خویش را مشخص کند. ✅چنانچه قبلا هم گفتیم هم عقل وهم علم ‌درانسان بدلیل محدودیتشان قادر به تشخیص سعادت بشر وحکمت اینکه از کجا آمده ایم وبرای چه آمده ایم و سعادتمان درچیست وبه کجا میرویم ،نیست. چرا که الان هرکسی سعادت را در یک چیزی میداند که درتضاد با تفکر دیگری است .درحالی که سعادت بشر در قانون واحدی است که خداوند بر پیامبران خود در هر دوره ای از آدم تا خاتم فرستاده وبشریت را به بندگی از دستوراتش برای سعادتش رهنمود کرده است. ✅پس عقل وفطرت پی به وجود خدا میبرد اما اینکه خالق ما از ما چه خواسته وراه سعادت در زندگی فردی واجتماعی وشئون زندگی چیست،راهی ندارد جز پذیرش دین. عقل و علم هیچ تضادی با دین نداشته وندارد بلکه عقل وعلم محدوده خودشان را دارند ودر محدوده ی خودشان برای بشر مفید اند وخالق قوه عقل وقوه علم و دین همه خداست. ✅احکام شرعی تابع مصالح و مفاسد می باشند؛ با این تفاوت که برخی مصالح و مفاسد، به حسن و قبح عقلی متکی هستند و یا همیشگی و ذاتی می باشند؛ مانند حرمت شرب خمر و یا قتل بی گناه که مفسده آنها همیشگی و ذاتی است و برخی مصالح و مفاسد، وابسته به زمان و مکان و یا شرط خاص هستند؛ مانند صید در روزهای شنبه که برای بنی اسراییل حرام شده بود؛اما در دوران قبل و بعد از آن، حرام نبود.بنابراین نباید توهم کرد چرا یک چیز زمانی حلال بود دین دیگر حرام بوده. سیدحسین موسوی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin