2
ادامه👆👇👇
❓نویسندهی این متن فتوا داده که "هر کس از غیر معصوم تقلید نماید ولایت غیر معصوم را پذیرفته و کافر شده" و تازه توقع دارد همه از او تقلید کنند و فتوایَش را بپذیرند! مستند این کلامشان کجا است؟! حدیث؟ قرآن؟ اتفاقا در قرآن داریم که طالوت یک پادشاه عادل بود و خدا امر کرد از این پادشاه که معصوم هم نبود تبعیت کنند!!
❓انصافاً کسی که از نسخهی یک دین شناس (مجتهد) تبعیت میکند ولایت شیطان را پذیرفته یا کسی که برداشتهای شخصی و ذهنیِ خودش از دین را مبنا قرار داده؟ اساسا کسی که با ذهنیاتَش یک دین ساخته عبادات و مناسکش قبول است یا کسی که مبتنی بر نظرِ کارشناسِ دینی و تقلید از یک مجتهد جامع الشرایط، عبادات و مناسکش را بدست آورده؟!
🔔 تقلید بمعنایِ "رجوع به متخصص" ضرورتِ عقلی اش ثابت است. رجوعِ به معلم، مراجعه به طبیب، بهره مندی از تخصصِ معمار و... همه و همه از مصادیقِ تقلید است. در تمام ادوارِ تاریخ، عوامِ جامعه بدلیلِ کمبودِ آگاهی، به آگاهانِ آبادیِ خود رجوع میکردند.
➕ در موردِ اختلافِ فتوا همانطور که عرض شد دلیلش "تفاوتِ برداشتِ مجتهد" است؛ مثلِ تفاوتِ تشخیص دو پزشک. دین، چون رویِ "متن" استوار است، فهمِ متن توسط دو مجتهد ممکن است متفاوت باشد. این تفاوت در فهم و برداشت، منجر به اختلاف در فتوا است.
✍️ مثلا در خصوصِ وضو همه مراجع تقلید، شستنِ دست و صورت را در مرتبه اول، واجب میدانند، در مرتبه دوم جایز و در مرتبه سوم، حرام. فقط در مورد مرتبه دوم، بعضی ها بجایِ "جایز"، گفته اند "مستحب" است. پس میبینید که اختلافات فتوا در حدّی نیست که دو دینِ جدا تولید شود.
✍سیدمحمدمهدی صدری