هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
🔰 یکی از داستان های مشهوری که به پیامبر (ص) نسبت می دهند داستان زیر است : 👈 می گویند در زمان حضرت رسول یك مادر همراه كودك خردسالش آمد پیش آن حضرت و گفت یا رسول الله من از دست این بچه عاجز شده ام ! این بچه رطب را خیلی دوست دارد و زیاد می خورد و حالا هم حالش خوب نیست ولی حرف مرا نمی شوند و هر چه سفارش می كنم كه خرما نخورد باز هم گوش نمی دهد. چون شما پیغمبر هستید و حرف شما اثری دارد ، امروز او را آورده ام اینجا كه نصیحتش كنید و بفرمائید از خوردن رطب پرهیز كند، پیغمبر فرمود: بسیار خوب، شما امروز بروید و فردا كودك را بیاورید تا نصیحت كنم. مادر، بچه را برد و فردا آورد و پیغمبر با زبان خوش با كودك صحبت كرد و در میان حرفها او را نصیحت كرد كه به حرف مادرش گوش بدهد و از خوردن رطب پرهیز كنید تابیماریش خوب شود و بعد بتواند بیشتر رطب شیرین بخورد و بازی كند و مادرش از او راضی باشد كودك قبول كرد وقتی حرفها تمام شد مادر از حضرت تشكر كرد و پرسید : حالا كه كار به این آسانی بود آیا ممكن است بفرمائید چرا دیروز او را نصیحت نكردید ؟ مگر دیروز و امروز چه تفاوتی داشت ؟ حضرت فرمود : دیروز و امروز با هم فرق نداشت ولی من دیروز خودم خرما خورده بودم و شایسته این بود روزی دیگران را منع كنم كه خودم خرما نخورده باشم. حرف خوب وقتی اثر دارد كه خود گوینده هم به آن عمل كرده باشد.👉 💠 خدمت شما باید بگویم که این داستان هیچ اصل و سندی ندارد ودر هیچ منبع حدیثی وجود ندارد و اگر کسی ادعا دارد چنین چیزی داریم، سندش را حتما برای ما بفرستد تا ما این پست را حذف کنیم، البته سند حدیثی و روایی 💠 نکته بعدی اینکه برخی از این روایت جعلی استفاده می کنند که وقتی خودمان یک کار معروف را انجام نمی دهیم، نباید امر به معروف کنیم ، یا اینکه اگر خودمان گناهی را مرتکب هستیم، نباید به دیگران نهی از منکر کنیم، که باز هم باید خدمت شما عرض کنم که این مطلب غلط محض هست در فقه و در بحث امربه معروف و نهی از منکر نگفته اند که حتما باید آن کار معروف را انجام دهید تا بعد دیگران را نصیحت کنید یا فلان گناه را نکنید و بعد مردم را نهی کنید. شرایط امربه معروف هم در کتب فقهی آمده و اصلا این شرط در آنها نیامده است ✳️ نظر مقام معظم رهبری در این باره: در امر به معروف و نهی از منکر شرط نیست که امر و نهی کننده به آنچه امر می‌کند عمل نماید و از آنچه نهی می‌کند اجتناب ورزد 👈 یعنی امر و نهی بر شخص گناهکار هم واجب است و او نمی‌تواند به عذر این که گناه می‌کند خود را از این وظیفه‌ی بزرگ تبرئه سازد. 👉(این که در منابع دینی از افرادی که خود عمل نمی‌کنند و دیگران را به عمل وامی‌دارند و یا خود گناه می‌کنند و دیگران را از گناه باز می‌دارند مذمت و نکوهش بسیار شده برای این است که چرا خود عمل به وظیفه نکرده‌اند نه برای این که چرا امر و نهی کرده‌اند). منبع : https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27746 🌀 انشالله که قدرت تحقیق خود را بالا ببریم و اولا چیزی را به دروغ به اهل بیت نسبت ندهیم و ثانیا با برداشت غلط ، یک واجبی را ترک نکنیم. ✍️ احسان عبادی / مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.