.
#مرتبط
⭕️ حیوانگرایی
#سوال ❓انس گرفتن با حیوانات، چه اشکالی دارد؟
📝
#پاسخ:👇
❓یک سگباز، پرندهباز و کلا افرادی که با حیوان معاشرت دارند باید سوالاتی از خودشان بپرسند. مثلا اینکه هدفَم از نگهداریِ حیوان چیست؟ قرار است حیوان، کدام خلأ از زندگیِ من ـ که اشرفِ مخلوقات هستم ـ را پُر کند؟!
☝️سوالاتی مثلِ این را از او بپرسید و پاسخهای آبکی مثلِ "برای تفریح" یا "آرومم میکنه" یا "با کلاسه" و... را هم به چالش بکشید تا بدانَد حیوانبازی خاستگاهَش عقل و شرع نیست و صرفاً یک تقلیدِ کور از غرب و بلادِ کُفر است.
❗️حیوانگرایی، یک اختلالِ روانی است و بیشتر کسانی به این سمت و سو میروند که مهارتِ ارتباطگیری با انسان را ندارند. او تنبل است و نمیخواهد فرزند بیاورد فلذا خود را با به آغوش کشیدنِ سگ، اندکی آرام میکند.
❗️او چشم بین است و چون میبیند برخی ثروتمندان، سگ دارند، میخواهد خودَش را شبیهِ آنان جلوه دهد. او محتاجِ توجه و نگاهِ دیگران است... .
👌خلاصه آنکه ما نباید بر ممنوعیتِ حیوانگرائی دلیل بیاوریم؛ او دلیلِ منطقیاش چیست؟! حیوان برایِ خدمت به انسان آفریده شده است. سگ اگر برای نگهبانی باشد در جامعهی شهریِ امروز داشتنِ سگ، نه تنها بی معنا است که گاهی موجبِ آزار و اذیتِ همسایگان میشود.
✍️ نکتهی بعدی اینکه چرا این طیف فقط سگ را در بینِ حیوانات دوست دارند؟ چرا فقط برای سگ دل میسوزانند و غذا میگذارند؟ آیا سَگ، قوم و خویش و جدّ آنان است؟ چرا رویِ حقوقِ دیگر حیوانات حساس نیستند؟
⚠️اخیرا تعدای زیادی از جوجههای یکروزه توسط مرغداران، قتلعام شدند! چرا کسانی که بخاطر سوختنِ چند سگ، جلوی شهرداریِ تهران تجمع کردند، در موردِ جوجه کُشی ساکت بودند؟!
🔔 پس اول هدفگذاری کنیم و بعدَش تصمیم بگیریم که آیا باید حیوان در خانه نگهداریم یا نه؟ بطورِ کلی نگهداریِ پرندگان و حیواناتِ غیرِ نجس مثلِ طوطی، خرگوش، تمساح، گُربه، قناری و... که ضرر و زیانی برای انسان و مزاحمتی برای دیگران ندارد در خانه، ممنوعیتِ شرعی ندارد.
➕حتی نگهداریِ جُغد نیز حرام نیست. خرافاتی که در موردِ شوم بودنِ جغد یا ارتباطِ حزین بودنِ آوازِ او با عاشورا مطرح شده، صحت ندارد.
➕ از لحاظِ فقهی، نگهداریِ حیواناتی که فایدهای برای انسان دارند مثلِ مُرغ، مُجاز است. بطورِ خاص، اسلام به نگهداریِ کبوتر، اسب، شتر، اردک، غاز، مرغ، خروس، گوسفند، بز و گاوِ شیرده توصیه کرده است. اما از نگهداریِ سگِ غیر نگهبان در خانه، نهی شده است.
👌به فرمودهی رسولِ خدا نگهداریِ حیواناتِ مزبور باعث دفعِ ضرر شیاطین و جنیان از اهلِ خانه میشود. امام باقر میفرماید: "خوب است حیواناتی مثل کبوتر، مرغ و بزغاله در خانه نگهداری شود تا اطفال جنيان با حیوانات بازی کنند و همبازیِ اطفال شما نشوند.
🔔 امام صادق، کبوتر را بعنوانِ مُرغانِ پیامبران معرفی میکنند و میفرمایند: "کبوتر موجب گریختن شیطان است، خروسِ سفید تا هفت خانه را از بلا دور میکند، اهل هر خانه که گوسفند نگه دارد، خداوند روزیِ ایشان را زیاد کند و از فقر نجات یابد".
🔔 پرندهی "یاکریم" اگر همان "فاخته" باشد امام صادق در موردَش میفرماید: "چرا فاخته در خانه نگهداری میکنی؟ آیا نمیدانی شوم است و چه میگوید؟ او اهلِ خانه را نفرین میکند و میگوید: بمیرید بمیرید! او را بیرون کن".
➕البته این روایت، ضعیف است و نمیتوان اعتبارِ صد درصدی به آن داد. ضمن اینکه ما نمیدانیم واقعا فاخته همان یاکریم است یا نه؟
📣 بطور کلّی اگر کسی بدونِ داشتنِ یک هدف و غرضِ عقلائی و صرفاً برای لذتِ شخصی، حیوان را به بند بکشَد، این بدور از انسانیت و مسلمانی است. یا کسی که در اصطلاحِ عامیانه، "کبوتر باز" است و کبوترهای دیگران را با روشهایی از آسمان میدزدد موردِ تاییدِ اسلام نیست.
❗️یا سگ اگر از بابِ تزئین و سرگرمی نگهداشته شود، برکت و ملائکه را از خانه دور میکند و اینکار موردِ پسند اسلام نیست. اسلام، همزیستی با سگ را نمیپسندد و فقط نگهداریِ سگ با هدفِ نگهبانی در دین اسلام مجاز است. در روایاتِ ما از سگِ نگهبان با تعبیرِ "مایهی آبادانی خانه" یاد شده است.
✅ یا مثلا گربه، هم ردیفِ سگ نیست و طبقِ احادیث گربه، حیوان خانگی است و توصیه به نگهداری آن شده. البته این به معنای بردنِ گربه به اتاق خواب نیست! کلّا حیوان،جایَش اسطبل و طویله و حیاطِ خانه است نه در خانه و آشپزخانه. امام صادق میفرماید: "گربه ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﻰﺁﻳﺪ ﻭ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺁﺑﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﻮﺷﻴﺪﻩ، ﻭﺿﻮ ﮔﺮﻓت".
➕البته ادرار و مدفوعِ حیواناتِ حرام گوشت که دارای خونِ جهندهاند مثلِ گربه در هر صورت، نجس است. خون جهنده یعنی وقتی حیوان را سر میبُرَند خون از بدنش با فشار بیرون میزند.
✍سیدمحمدمهدی صدری