سلام و احترام
🔻اگر سؤال شود آیا در عصر «غیبت کبری» نامه ای از ناحیه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) صادر شده است يا نه⁉️
#پاسخ 👇⬇️
🔹شيخ طبرسى(رحمة الله عليه) در كتاب «الاحتجاج» دو نامه اى را كه از ناحيه مقدسه حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) براى شيخ مفيد(رحمة الله عليه) فرستاده شده نقل كرده است. در اين دو نامه اشاره به برخى مطالب صحيح و عالى شده و نيز از برخى مسائل به طور رمز و اشاره خبر داده است.
🔸نامه اول⬅️ در اواخر ماه صفر سال 410 هجرى، سه سال قبل از وفات شيخ مفيد(رحمة الله عليه) به دست او رسيده است و نامه دوم در سال 412 هجرى يعنى يك سال قبل از وفات شيخ به دست او رسيده است و اين در حقيقت بعد از گذشت هشتاد سال از وفات شيخ على بن محمد سمرى سفير چهارم است كه همان انتهاى غيبت صغری و شروع غيبت كبری در سال 329 هجرى قمري است.
🔹 آورنده نامه اول مى گويد: «اين نامه را از منطقه اى كه متصل به حجاز است آورده است» و از اين كلام استفاده مى شود كه امام در آن هنگام در نواحى حجاز ساكن بوده است و اين نامه را به توسط برخى از خواص براي شيخ مفيد(رحمة الله عليه) فرستاده اند.
🔸نامه دوم ⬅️ نيز در اول ماه شوال سال 412 هجري قمري از ناحيه مقدسه براى شيخ فرستاده شد و در روز پنجشنبه 23 ماه ذى حجة همان سال به دست شيخ رسيده است؛ يعنى سه ماه و هفت روز كم در بين راه در دست قاصد بوده است. هر دو خطاب به املاى حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) و خط برخى از ثقات و معتمدين نزد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) بوده همان گونه كه از ظاهر رساله اولى و نص رساله دوم استفاده مى شود و آخر هر دو نامه مزين به چند سطرى كم از خط خود امام(عجل الله تعالی فرجه) است كه شهادت و گواهى بر صحت نامه است.
🔹 امام(عجل الله تعالی فرجه) در آن كلمات به شيخ مفيد(رحمة الله عليه) امر مى كند تا اين رساله را از هر كس مخفى بدارد؛ ولى نسخه اى از آن را بردارد تا موثقين از اصحابش بر آن مطلع شده يا شفاهاً به اطلاع آنها برساند.
#سوال_بعد ⬇️
🔻سند دو توقيع صادر شده از امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه) بر شيخ مفيد چگونه قابل اثبات است⁉️
#پاسخ👇⬇️
🔸سند اين دو توقيع را از جهاتي مي توان مورد توجه قرار داده و براي اعتبار آن چاره اي انديشيد. گر چه شيخ طبرسي که تنها ناقل اين دو توقيع است آنها را مرسلاً و بدون سند نقل کرده است.
🔹 طبرسي اين دو روايت را از مسلّمات به حساب آورده که اين به نوبه خود دلالت بر اعتقاد به صحت سند نزد او دارد و ممکن است که طبرسي به جهت شهرت و وضوح اين دو توقيع، سند آنها را حذف کرده است، همان گونه که سند بسياري از روايات را حذف کرده است.....
🔻تکمیلی مطالب را در آدرس زیر دنبال بفرمایید .👇⬇️
https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/410304/
🔻اعتبار توقیع منتسب به امام مهدی(ع) از منظر شیعه - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه👇⬇️
http://shabestan.ir/detail/News/423191
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈
@barahin